Dienstregeling voor 2019 kent kleine wijzigingen

De dienstregeling 2019 die naar verwachting op 9 december in zal gaan zal nauwelijks anders zijn als de huidige dienstregeling. Alleen tussen Amsterdam en Rotterdam komt er een trein bij. Tussen Utrecht en Gouda zullen de treinen iets beter gespreid gaan rijden. Verder wordt de Sprinter Den Haag – Utrecht versneld.

Vanaf 9 april 2018 wordt de Intercity Direct Amsterdam – Rotterdam één maal per uur vervangen door de intercity naar Brussel. Per dienstregeling 2019, die in gaat op 9 december 2018, gaan er vijf treinen per uur over de HSL rijden tussen Amsterdam en Rotterdam. Twee maal per uur een Intercity Direct naar Breda, één maal per uur de Intercity Brussel (eveneens via Breda) en nog eens twee keer per uur een Intercity Direct tot aan Rotterdam.

Intercity Utrecht – Gouda

Tussen Utrecht en Gouda rijden nu al acht intercity’s per uur: de helft gaat door naar Rotterdam en de andere treinen naar Den Haag. Deze treinen rijden nu nog vlak achter elkaar, waardoor de wachttijd tussen twee treinen maximaal 12 minuten bedraagt. In de nieuwe dienstregeling gaan de treinen iets beter verspreid rijden, waardoor de wachttijd tussen twee treinen maximaal 10 minuten gaat worden.

Sprinter Utrecht – Gouda – Den Haag

De Sprinters Utrecht – Den Haag worden tussen Utecht en Gouda circa 8 á 9 minuten versnelt. De treinen zullen straks korter stil staan in Woerden en Gouda Goverwelle. Wel zal de trein straks langer stil staan te Gouda (circa 5 a 6 minuten) en diverse aansluitingen bieden. Tussen Gouda en Den Haag gaan alle Sprinters stoppen op het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer. Op dit station kunnen treinreizigers straks overstappen op RandstadRail, naar verwachting zullen ruim 2.000 reizigers van dit nieuwe station gebruik gaan maken.

Rotterdam – Utrecht – Houten Castellum

De intercity’s Rotterdam – Utrecht gaat straks in de spits verder rijden als Sprinter naar Houten Castellum. Daarmee worden twee bestaande treinen aan elkaar gekoppeld. Alleen in de drukke spitsrichting zal er tussen Houten Castellem en Utrecht op ieder station gestopt worden. NS waarschuwt dat het onzeker is of Houten ook in de toekomst rechtstreeks verbonden blijft met Rotterdam. Dit is niet opgenomen in de huidige toekomstplannen.

Mogelijk derde Eurostar

De Eurostar Amsterdam – Londen moet nog van start gaan, maar nu al wordt er gesproken over een derde trein. Binnenkort, de precieze startdatum is nog onbekend, moet de Eurostar twee keer per dag gaan rijden.  Als die rijden, wordt besloten of er inderdaad een derde bijkomt. Die derde trein moet er extra snel over doen, ongeveer drieënhalf uur in plaats van vier. Om dat voor elkaar te krijgen, mogen reizigers alleen in- en niet uitstappen op Rotterdam Centraal en Brussel Zuid. Daardoor kunnen de beveiligingsmaatregelen in Brussel sneller worden uitgevoerd.

Nog enkele kleine wijzigingen

Daarnaast is NS van voornemens nog een aantal kleine wijzigingen door te voeren. Bijvoorbeeld de ICE naar Duitsland in de spits te versnellen. Ook wijzigen sommige vertrektijden een klein beetje. Bijvoorbeeld van de Sprinter Utrecht – Den Bosch. Daarmee wil de NS aansluitingen in Den Bosch verbeteren, maar vervalt er juist een enkele aansluiting in Utrecht. Ook de treintijden van de Sprinter Dordrecht – Roosendaal worden aangepast (alleen in genoemde richting), omdat de trein niet meer in Lage Zwaluwe hoeft ingehaald te worden door de trein naar Brussel.

Foto: Nederlandse Spoorwegen
Foto: Nederlandse Spoorwegen

Bron: Treinreiziger