"HSL-spoorbrug krijgt in 2020 windschermen"

Zo’n 24.000 treinreizigers zijn tijdens de eerste storm van 2018 gedupeerd doordat er nog geen windschermen staan bij de brug over het Hollandsch Diep. Bij harde wind wordt de hogesnelheidslijn tussen Rotterdam en Breda gesloten. Problemen met wind zijn al in 2005 geconstateerd. Toch staan windschermen er pas in 2020, meldt het Algemeen Dagblad.

De problemen met de wind zijn al jaren geleden vastgesteld. Onderzoek van het Algemeen Dagblad en reizigersportaal Treinreiziger.nl toonde aan dat de HSL in 2015 ruim 230 keer niet reed door harde wind.

Uit een wob-verzoek dat de NOS daarna deed, bleek dat het al in 2005 ging over de vraag tot welke windsnelheid er veilig over die brug kon worden gereden. De eerste proefrit met de HSL-trein op die brug moest toen nog worden gemaakt.

Een onafhankelijk onderzoek constateerde in 2016 dat een inmiddels getroffen ‘eenvoudige aanpassing aan het windmeetsysteem’ de uitval door wind met 25 procent kon terugbrengen. Windschermen in combinatie met snelheidsbeperkingen, zouden nog eens goed zijn voor 60 procent minder uitval.

In april 2016 maakte het ministerie er 40 miljoen euro voor vrij, maar de windschermen werden niet geplaatst. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laat bij monde van woordvoerder Carlijn van Donselaar aan het Algemeen Dagblad weten dat de windschermen ‘gepland staan voor 2020’. “De reden dat die schermen niet van de ene op de andere dag uit de kast kunnen worden getrokken, is dat ze op maat ontworpen en ontwikkeld moeten worden voor de brug.” Het is in Nederland niet eerder voorgekomen dat op een brug zulke schermen geplaatst worden, dus er zijn geen bewezen kennis en voorbeelden waar op terug kan worden gevallen.

Foto: Joop van Houdt (Rijkswaterstaat)
Foto: Joop van Houdt (Rijkswaterstaat)

Bron: Treinreiziger