NS gaat vanaf lege zitplaatsen meten in trein

De NS-app gaat naar verwachting in het voorjaar van 2018 tonen waar mogelijk lege zitplaatsen in treinen te vinden zijn. Dit heeft de NS maandag aangekondigd. De meting gaat plaatsvinden met behulp van sensoren op het spoor die het gewicht van de wagons zullen meten. Dit systeem wordt nu effectief ingezet bij goederentreinen, maar ook reizigerstreinen kunnen hiermee gemeten worden.

NS-woordvoerder Erik Kroeze: "Die sensoren liggen er al voor goederenvervoerders om te wegen", zegt Kroeze. "Ze worden ook gebruikt om de kwaliteit van wielen te meten.

Hackathon

Het idee is ontstaan tijdens een Hackathon. Cyriana Roelofs en Sophie Verberne, beiden data scientist bij NS kwamen op het idee tijdens de marathon waarbij nieuwe innovaties worden opgedaan. Deze werden hierbij voorgedragen aan de Raad van Bestuur van de NS. Na hun goedkeur werd besloten dat dit idee in 2018 aan de app kan worden toegevoegd.

Tegenover de NS vertelt ze: "Die sensoren geven een schat aan informatie. Als de sensor op het spoor aangeeft dat het achterste rijtuig veel zwaarder is dan het voorste, dan is er in het voorste rijtuig nog zitplaats. Uit eerste experimenten bleek dat te kloppen." En dat die informatie kan worden gebruikt in de reisplanner-app kan ze bevestigen: "Die informatie komt realtime binnen en gaan we nu koppelen aan de reisplanner, zodat reizigers kunnen zien waar het druk en waar het rustiger is.”

Eerdere proef

De NS heeft al eerder proeven gehouden met het tellen van de drukte van reizigers in de trein. Hierover heeft Treinenweb in 2013 al een review geschreven. Dit systeem werd toen beproefd met sensoren in een aantal specifieke intercity-treinen. Deze proef is inmiddels al weer bëeindigd. In 2015 maakte de NS bekend dat het gebruikte infrarood-systeem niet verder zou worden gebruikt, omdat het te duur zou kosten.
 

Afbeelding: Nederlandse Spoorwegen
Een opzet van de meting van de drukte in rijtuigen, tijdens een vorige proef van de NS.
Afbeelding: Nederlandse Spoorwegen