Binnenkort poortjes voor Den Haag Centraal

De perrons van Den Haag Centraal Station worden al eind dit jaar afgesloten met OV-poortjes. Alleen wie in het bezit is van een geldig vervoersbewijs kunnen dan op de perrons komen. De hal zelf zal verder grotendeels vrij toegankelijk blijven.

Met deze maatregel zullen de perrons op Den Haag Centraal al eerder van poortjes voorzien worden dan eerder in de zomer van 2015 werd verwacht. Inmiddels zijn de eerste serie poortjes al afgeleverd om te worden geïnstalleerd, meldt het AD met een foto op een website.

In eerste instantie had de NS de voornemens om de perrons op te schuiven om meer ruimte te maken voor reizigers die op het station overstappen. Omdat passagiers inmiddels kunnen overstappen zonder het risico te lopen een extra tarief te betalen, kan die verbouwing worden afgewacht. Overstappen kan nu dus ook wanneer deze reizigers hiervoor door de poortjes moeten, argumenteert een NS-woordvoerder. "Wanneer een reiziger nu binnen 35 minuten opnieuw incheckt, kan hij hiervoor niet extra worden afgerekend."

De NS vreest niet dat de smalle perrons zullen leiden tot opstoppingen: "Er is onderzoek gedaan en hierbij is ook gekeken naar de situatie op andere stations. Ook als er twee intercity's tegelijk aankomen leidt tot nooit echt tot opstopping.'", aldus een woordvoerder.

Arnold van der Heijden van Reizigersorganisatie Rover Den Haag trekt hierbij zijn twijfels: "In de huidige situatie lijkt het me niet ideaal om toegangspoorten te plaatsen. Er is veel meer ruimte nodig op het station om deze verandering aan te kunnen".

Gefaseerde sluiting

het is de bedoeling dat de sluiting van de perrons op Den Haag Centraal gefaseerd zal verlopen. Inmiddels zijn de eerste vier poortjes al gearriveerd, waarna deze zullen worden geïnstalleerd. Uiteindelijk zullen er in augustus 81 poortjes worden geplaatst waarbij er 62 in de stationshal staan en 19 aan de zijkanten van de perrons waaronder bij de toegangen tot de loopbrug.

Vanaf augustus gaan ze gefaseerd dicht, legt een woordvoerder van de NS uit. Eerst zal de helft worden gesloten, daarna 75% en vervolgens zullen alle poortjes eind 2017 echt dicht zijn om de zwartrijders te weren.

Als de perrons definitief zijn afgesloten, is het wellicht toch nog noodzakelijk om het station te verbouwen. ProRail doet hier momenteel nog onderzoek naar.

Foto: H. Kast
Foto: H. Kast