Oude dieseltreinen halen topsnelheid niet op Almelo - Hardenberg

De dieseltreinen op het traject Almelo-Hardenberg kunnen niet de toereikende snelheid halen die voor de dienstregeling benodigd is. Hierdoor ontstaan vertragingen op het spoor. Een provinciale adviesgroep roept vervoerder Arriva op maatregelen te nemen en de problemen op te lossen.

Sinds vorig jaar augustus kunnen reizigers voortaan rechtstreeks met de trein van Almelo naar Hardenberg en weer terug, wat voorheen beperkt was tot Mariënberg. Tijdens de werkzaamheden in die periode is het spoor grondig aangepakt, werd station Geerdijk gesloten en werden de overwegen vernieuwd. Hiermee zou de trein nu maximaal 120 kilometer per uur kunnen rijden, waarbij er een tijdswinst zou ontstaan.

De treinen van het oudere type Alstom Coradia LINT, die Arriva inzet, kunnen in veel gevallen deze topsnelheid niet halen, constateert het adviesorgaan ROCOV. De motoren van twee van de weinige diesels die Overijssel nog heeft, halen de vereiste snelheid niet.

Kees van Ramshorst van de gemeente Ommen zegt dat deze wintermaanden de reizigers 'letterlijk in de kou' staan. Hij concludeert dat er ook een probleem is met de wisselwerking tussen treinen en seinen, wat zou leiden tot onnodige vertragingen. Ook zouden volgens hem de vervoerder Arriva en spoorbeheerder ProRail de vingers naar elkaar wijzen over de problemen op het traject.

Volgens Arriva zouden er inmiddels maatregelen zijn genomen, zodat er meer ruimte ontstaat in de dienstregeling. Als de trein van Almelo naar Hardenberg meer dan vijf minuten vertraging heeft keert die bij Mariënberg om en moeten passagiers weer overstappen. Desondanks stuurde Rovoc woensdag alsnog een persbericht met de oproep aan Arriva om robuuste maatregelen te nemen.

Met regelmaat zet Arriva enkele treinen van het type GTW (van Stadler) in, als vervanging van de twee LINT-treinen als die onderhoud krijgen. Volgens omwonenden zouden deze wel de juiste snelheid kunnen behalen. Deze treinen worden uit andere delen van het land gehaald. Dit kan de Achterhoek zijn, maar ook uit de Noordelijke lijnen van Friesland en Groningen.

In maart zullen beide partijen samen komen om de problemen te bespreken.


Eén van de twee LINT diesel-treinen die Arriva inzet tussen Hardenberg en Almelo.
Foto: Treinenweb