ILT: ''Veiligheid rond testritten met nieuwe treinen schiet tekort''

Het ministerie van Infrastructuur moet met betere wetten en regels komen om de veiligheid rond testritten met nieuwe treinen te garanderen.

Dat meldt de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) afgelopenvrijdag. Doordat er geen duidelijke regelgeving is samengesteld kunnen er eenvoudig misverstanden ontstaan, concludeert de toezichthouder. Het zou gaan om proefritten van treinen die op dit moment in de procedure zitten om toegelaten te worden op het spoor.

De aanleiding voor het rapport is een incident op 29 april vorig jaar, waarbij een trein van de NS tijdens een proefrit door een wissel bij Dronten reed met een snelheid van 140 kilometer per uur. Op dat stuk geldt een maximumsnelheid geldt van 80.

Volgens het ILT is overheidsingrijpen noodzakelijk omdat "het regelen van taken, verantwoordelijkheden, bevoegdheden de verantwoordelijkheden van de betrokken partijen overstijgt"

Foto: Rob Dammers
Een uit intercity-rijtuigen samengestelde testtrein, in augustus 2014, tijdens de proefritten met de nieuwe serie 186-TRAXX locomotieven van de NS.
Foto: Rob Dammers (Creative Commons)