Reizigersvereniging Rover ziet niks in identificatieplicht OV na aanslag Berlijn

Nederland wil met buurlanden gaan praten over de invoer van een legitimatiecontrole voor een reis naar het buitenland via de trein, bus of de boot. Het Ministerie van Veiligheid en Justitie staat tegenover het plan van België om reizigers naar buurlanden voortaan strenger te controleren. Reizigersverenigingen Rover en Beter OV zijn er negatief over en noemen dit plan "schijnveiligheid"

"Een makkelijke en spontane reis over de grens wordt hiermee onmogelijk: terwijl Antwerpen dichterbij Rotterdam ligt dan een Nederlandse stad als Eindhoven, vereist een rit naar Antwerpen straks wel minimaal 24 uur vooraf een uitgebreide registratie. Zelfs een rit met een lokale bus in het grensgebied kan straks extra tijd en rompslomp gaan vragen" stelt Rover.

Twijfelachtig

Omdat taxi’s, (huur)auto’s en fietsen nog wel vrij de grens over kunnen steken, is de effectiviteit van de maatregel zeer twijfelachtig. “Terrorisme is een ernstig te nemen gevaar dat effectief bestreden moet worden, maar niet ten koste van de bewegingsvrijheid van de Europese burgers”, schrijft Rover aan de Tweede Kamer. Ook veiligheidsexperts hebben hun twijfels over de effectiviteit van het plan

Ook reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV heeft geen goed woord over voor de plannen. "Hiermee wordt de ov-reiziger opeens als potentiële terrorist beschouwd. Een internationale treinreis wordt met dit plan heel onaantrekkelijk" zegt voorman Rikus Spithorst. Hij wijst erop dat de trein in het algemeen veel veiliger is dan de auto. "Dus straks wordt de veel gevaarlijker auto aantrekkelijker. Dan wordt je misschien niet meer opgeblazen door een terrorist, maar komen er meer mensen om het leven door een auto ongeluk". Voor Beter OV vindt dat het openbaar teveel los wordt benaderd, omdat de auto en de fiets in de plannen worden ontzien.

België: Indentificatieplicht voor reizen

De Belgische regering ziet een systeem voor zich waarin niemand meer een internationaal trein-, bus- of bootticket kan kopen zonder zich eerst te identificeren, iets wat met vliegtickets al het geval is. "Op zich begrijpen we het, en we staan er niet per se negatief tegenover. Maar het is belangrijk om dit als buurlanden goed af te stemmen'', liet een woordvoerder van het ministerie van Veiligheid en Justitie eerder weten.

Het Duitse dagblad Süddeutsche Zeitung berichtte eerder dinsdag over het Belgische voornemen. Volgens de krant zijn er vanuit de EU geen inhoudelijke bezwaren en wordt er al gesproken over de praktische uitwerking van de extra controles. De Belgen zouden de nieuwe regels volgend jaar willen invoeren.

Extra maatregelen

Eerder besloot België om extra veiligheidspoortjes te plaatsen op de grotere stations en besloten ze vorige maand de opslag van reisgegevens uit te breiden. Bedrijven die mensen per bus, boot of trein vervoeren moeten deze gegevens ook gaan bewaren. Bedrijven die dit niet doen riskeren een boete van 50.000 euro. Een eerder plan om met passagierslijsten te werken, werd in november van vorig jaar in weer in de ijskast gezet.

Foto: Rob Dammers
Een Thalystrein voor treinreizen naar België, Frankrijk en Duitsland
Foto: Rob Dammers

Bron: Treinreiziger