Donderdag opnieuw minder treinen wegens schade na herfstweer

Tussen Den Haag en Utrecht en tussen Schiphol en Nijmegen rijden donderdag opnieuw minder treinen. De wielen van meerdere treinstellen zijn beschadigd geraakt door het herfstweer. De afgelopen dagen was er ook sprake van materieeltekort.

Op beide trajecten zal het aantal treinen per uur gehalveerd worden. In plaats van elk kwartier zal er elk half uur een trein rijden. Hierbij moeten reizigers rekening houden met een extra overstap en met een langere reistijd, meldde de NS woensdag. Naar verwachting zullen de beperkingen tot 21:30 uur duren.

Gladde sporen en 'vierkante wielen'

Door de combinatie van regen en herfstbladeren op het spoor veraneren bladeren op het spoor tot een gladde pulp. Dit maakt het spoor gladder dan normaal waardoor treinen minder grip op het spoor zullenhebben en daardoor een langere remweg zullen hebben. Tijdens het remmen op dergelijke momenten ontstaan er afvlakkingen aan de wielen wat 'vierkante wielen' kan veroorzaken. Treinen met zulke mankementen zullen een oncomfortabele ligging op het spoor hebben waarna ze zo snel mogelijk naar de werplaats moeten. Daar worden de wielbanden vervolgens op een kuilwielenbank weer netjes rond geslepen. In sommige gevallen moet de hele wielband worden vervangen.

Maatregelen

De NS en ProRail hebben zich in aanloop naar de herfst voorbereid op de gladheid. Zo rijden er een aantal treinen op trajecten als Utrecht-Rhenen en Gouda-Alphen, die door bosrijk gebied rijden, uitgerust met een 'sandite-installatie'. Dit apparaatzorgt er voor dat er een mengsel van zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel op het spoor wordt gestrooid zodat treinen meer grip op het spoor zullen krijgen. Ook is er een communicatiesysteem voor machinisten waarmee ze heel eenvoudig op de hoogte kunnen blijven over trajecten met gladde sporen.

Foto: NS en Marli & Silke
Het 'Sandite'-spuit systeem onderaan een trein, die een gel op het spoor uitsmeert om deze stroef te maken. (Foto: NS en Marli & Silke)

Bron: Nu.nl