NedTrain investeert in nieuwbouw bij Haarlemse vestiging

NS-dochter NedTrain investeert fors in de bestaande locatie in Haarlem. Deze zomer wordt begonnen met de bouw van een nieuwe hal voor de revisie van wielen van treinen.

In totaal gaat het om een investering van enkele tientallen miljoenen in de Haarlemse vestiging. Het bijna 100-jaar oude gedeelte van de werkplaats in Haarlem waar nu de wielen worden gereviseerd is dringend aan revisie toe. Daarom wordt een nieuwe en zeer duurzame hal gebouwd die weer jaren mee kan (8.800m2). Ook wordt de opslag van gegevens over de wielen gemoderniseerd met behulp van de nieuwste IT-systemen.

100 experts

In de nieuwe hal werken straks 100 man. Deze experts zijn verantwoordelijk voor de ca. 6.400 draaistellen en 13.000 wielstellen van NS. Elk wiel moet periodiek gecontroleerd worden op schade of voor herstel. De totale revisiecapaciteit van de nieuwe hal komt straks op 3.000 wielstellen per jaar. Na vakkundige revisie kunnen de wielen weer zo'n 1,2 miljoen kilometer mee. Een duurzame en tegelijk financieel gunstige oplossing voor NS en de reiziger.

NedTrain Haarlem

Naast de revisie van wielstellen is NedTrain Haarlem vooral bekend van de volledige modernisering van treinen, de schadeafhandeling en de productie van onderdelen. Zo is er de afgelopen jaren hard gewerkt aan de revisie van de DDZ-treinen, en wordt er nu ook gewerkt aan de revisie van de eerste-generatie VIRM-dubbeldekkers.

De vestiging in Haarlem kent een geschiedenis die teruggaat naar het ontstaan van de Nederlandse Spoorwegen en de bouw in 1839 van het toenmalige station in Haarlem. De werkplaats in Haarlem is een aantal jaren daarna al gebouwd (1844).


Eén van de onderhoudsstanden voor de wielen bij NedTrain Haarlem.
Foto: Ariën Claij

Bron: NedTrain