Berging verongelukte trein is afgerond

Dinsdagavond zijn de voorbereidingen begonnen om de verongelukte trein bij Dalfsen te bergen. Speciaal voor de afvoer van het treinstel is een noodweg aangelegd door de drassige weilanden. Het eerste deel van de trein is woensdagochtend geborgen, waarna aan het einde van de dag het gehele treinstel in delen op een dieplader kon worden afgevoerd.

Volgens een woordvoerder van ProRail is het takelen van de trein vlotter gegaan dan gepland was. Van de vier delen die moesten worden weggetakeld, werden eerst twee delen opgeruimd en daarna het motorgedeelte, het kleinste maar zwaarste deel van de trein. Aan het eind van de woensdagmiddag werd het laatste deel opgetakeld en afgevoerd,

De geborgen treindelen worden worden met diepladers naar een depot in Meppel gebracht. Hier zal er nog enig technisch onderzoek aan plaatsvonden.

Herstel van spoor

Nu de berging van van de ontspoorde en vernielde trein is afgerond kan ProRail beginnen met de werkzaamheden aan het spoor. Zo zal er de komende dagen over een afstand van minimaal 200 meter rails, bovenleiding en apparatuur worden vervangen. Ook zal er een deel van de vervuilde grond moeten worden afgegraven omdat er sprake is van gelekte olie en koelvloeistof uit de hoogwerker en de trein.

Herdenking

De trein van Zwolle naar Emmen kwam dinsdagochtend in botsing met een overstekende hoogwerker. Daarbij kwam de treinmachinist om het leven. Om de machinist te herdenken zijn er bloemen gelegd op de ingang van het perron waar normaal de trein van Zwolle naar Emmen vertrekt. Het perron is afgezet met een lint. De bloemen zijn neergelegd als steunbetuiging voor de nabestaanden.

Vervangend vervoer

Op het traject tussen Ommen en Zwolle rijden bussen om reizigers te vervoeren. Vanaf Ommen naar Emmen rijdt er wel een trein. Als reisadvies om te reizen naar de Randstad kunnen reizigers vanuit Emmen omreizen via Almelo. Daarom rijden er overdag extra treinen tussen Mariënberg en Almelo, zodat treinreizigers twee keer per uur van de omreisroute gebruik kunnen maken.


Archieffoto: Alfenaar

Bron: Treinreiziger