Nieuwe reizigerspassage Rotterdam zaterdag geopend

De laatste loodjes worden nu gelegd aan de nieuwe reizigerstunnel onder Rotterdam Centraal. De komende vier dagen wordt de inrichting van de tunnel gereed gemaakt waarna deze op zaterdag feestelijk geopend zal moeten worden.

"Er wordt getegeld, de bewegwijzering wordt opgehangen, er wordt gewerkt aan de trappen en roltrappen, er moet verhuisd en schoongemaakt worden", twittert bouwmanager Bart Verberne. "Desnoods wordt er continu doorgewerkt", vult Huub Veeneman van Prorail aan.

Bredere passage
De nieuwe reizigerspassage is 50 meter breed en een stuk hoger dan de huidige tijdelijke passage van 8 meter breed. Dit moet voor de reizigers nu beter te vertoeven zijn, nu er ook winkeltjes in de nieuwe tunnel worden geplaatst. "Het is gigantisch veel breder dan de 8 meter waar die duizenden reizigers nu doorheen moeten om naar de sporen te komen', zegt Veeneman van Prorail.

De opening zal worden uitgevoerd door Rotterdamse wethouder Jeannette Baljeu, Patrick Buck, directeur Projecten van ProRail en de directievoorzitter NS Stations Michiel Noy, zij zullen de reizigerspassage officieel in gebruik genomen. Hierbij zal de oude tijdelijke passage welke tot 6 jaar geleden als fietsertunnel fungeerde zijn bestemming weer terugkrijgen. De bouw van de nieuwe reizigerspassage heeft in totaal zo'n zes jaar geduurd.

Bijnamen
Naar typisch Rotterdams gebruik krijgt de nieuwe hoogdingang van het station van Rotterdam Centraal al zijn eerste bijname. Vanwege het spiegelende kreukeldak noemen reizigers en Rotterdammers het nieuwe station al de haaienbek of de puntzak.

Orginele letters
Het nieuwe Rotterdamse Centraal Station is ontworpen door architectenbureau Benthem & Crouwel. Van het oude station welke door Sybold van Ravesteynwas ontworpen zouden de originele letters 'ROTTERDAM CENTRAAL' weer moeten terugkeren, alleen van deze 17 letters werden er zes uit de opslag gestolen, welke nooit meer terug zijn gevonden. ProRail betreurt dit, maar kon wel melden dat er replica's van gemaakt zijn. Een relativerend voordeel is dat er nu inde replica's gebruik zal worden gemaakt van duurzaam LED-licht, waarmee ze dus energie-zuiniger zijn, vervolgt Huub Veeneman.

Bron: RTV Rijnmond