'Treinbotsing bij Amsterdam was een nachtmerrie'

NS-directeur Bert Meerstadt heeft de treinbotsing bij Amsterdam van zaterdag  tijd een personferentie, omschreven als een nachtmerrie. De directeur heeft samen met directrice Marion Gout van proRail vragen van de pers beantwoord.

''Wij maakten één van de grootste aanrijdingen van de afgelopen jaren mee. Twee treinen die op hetzelfde spoor elkaar raken, is een nachtmerrie", aldus Meerstadt.

Ook heeft de president-directeur van het spoorbedrijf alle hulpdiensten en de machinisten en conducteurs op de trein bedankt voor hun inzet. Volgens hem hebben zij in de eerste minuten na de botsing ''fantastisch werk geleverd" door de hulpdiensten op de hoogte te stellen en alle gewonden te helpen.

Betrokkenen
Meerstadt liet weten dat hij na de botsing direct naar de plek van het ongeluk is gegaan, en heeft daar vervolgens met betrokkenen gesproken. ''Ik vond het belangrijk om bij de treinen te blijven tot de laatste gewonden eruit waren", vertelde de directeur. Andere mensen van de NS-directie hebben die avond vele slachtoffers in diverse ziekenhuizen bezocht.

Volgens Meerstadt waren alle inzittenden en gewonden om 21.00 uur geëvacueerd.

Oorzaak
Over de oorzaak van het ongeluk konden Meerstadt en van Gout niets zeggen. Meerstadt zei dat onderzoekers druk bezig zijn deze te achterhalen. ''Vanwege de zorgvuldigheid is het belangrijk dat zij de benodigde tijd krijgen om de oorzaak te analyseren en te beoordelen".

Marion van Gout (ProRail) gaf ook aan niet te willen speculeren over het ongeluk. Ze noemde het ongeval een ''zwarte dag voor het spoor" en ''een dag die altijd in mijn herinnering zal blijven".

Ook heeft ze in de persverklaring laten weten dat het spoor op het traject waar het ongeluk plaatsvond enkele weken geleden nog is gecontroleerd. Daarnaast heeft ze ook haar medeleven aan de inzittenden van de treinen en hun familieleden betuigd.

Volgens Meerstadt kan het vaker voorkomen dat treinen op dezelfde rails rijden in tegengestelde richting rijden. Of de treinen die bij het ongeluk betrokken waren vertraagd of op tijd waren kon de president-directeur niet zeggen, maar uit de NS haar systemen zou hierover veel duidelijkheid kunnen komen.

Redacteuren
Een team van redacteuren van Treinenweb is gisteren door het oog van de naald gekropen, zij zaten tot een kwartier minuten voor de ramp nog in het desbetreffende Sprinter-Lighttrain treinstel, maar hebben per toeval een paar stations eerder de trein verlaten voor een losstaande fotoreportage.
Redacteur Ariën laat weten dat hij "een engeltje op zijn schouder gehad heeft".

Bron: Nu.nl