Stadler presenteert de RS Zero in Tsjechië

De presentatie van de RS Zero tijdens de vakbeurs InnoTrans Berlin in 2024. (Foto: Treinenweb)
De presentatie van de RS Zero tijdens de vakbeurs InnoTrans Berlin in 2024. (Foto: Treinenweb)

Tijdens Rail Business Days in het in Tsjechië gelegen Ostrava heeft treinfabrikant Stadler de innovatieve RS ZERO gepresenteerd. Deze volledig emissievrije trein die aangedreven wordt door batterijen of waterstof, is specifiek ontworpen voor gebruik op niet-geëlektrificeerde spoorlijnen.

De Tsjechische Republiek is het tweede land ter wereld, na Duitsland, waar dit baanbrekende voertuig wordt getoond. De eerste presentatie vond plaats tijdens InnoTrans Berlin 2024.

Kans voor Tsjechië

Slechts 35 procent van het Tsjechische spoorwegnet is momenteel geëlektrificeerd, stelt Stadler. De rest op die spoorlijnen wordt nog altijd bediend door verouderde dieseltreinen. Met zijn hybride aandrijving kan de RS ZERO een belangrijke rol spelen in de modernisering van de Tsjechische spoorwegen. "Ik geloof sterk dat de RS ZERO dieselvoertuigen kan vervangen," aldus Peter Spuhler, voorzitter van de Raad van Toezicht van Stadler.

Zdeněk Majer, voorzitter van de toezichtsraad van Stadler Praag, onderstreept het belang van deze ontwikkeling: "De modernisering van rollend materieel en spoorlijnen is essentieel voor Tsjechië en de buurlanden. De RS ZERO biedt een duurzame oplossing die efficiëntie en milieuvriendelijkheid combineert. Dat onze ingenieurs in Praag aan dit voertuig hebben meegewerkt, maakt me extra trots. Ik hoop dat we de RS ZERO snel op Tsjechische rails zien rijden."

Stadler RS ZERO

Deze innovatieve trein is de opvolger van de RS-1 Regio-Shuttle uit 1996. Het is een compleet nieuw futuristisch ontwerp die duurzaam en emissievrij is, en enkele trekjes van de vroegere Regio-Shuttle heeft. De 'Zero' in de naam staat voor CO2-emissievrije ritten die gereden zullen worden. Volgens Stadler heeft de spoorwegbranche steeds meer behoefte aan alternatieve, schonere energiebronnen, en dus heeft Stadler een duurzamer model ontwikkeld naast hun Flirt Akku en Flirt H2O.

De nieuwe trein kan voorzien worden van twee aandrijvingsmogelijkheden: waterstof, batterijaandrijving, of zelfs een hybride met een combinatie van beiden. De trein zal op de markt komen als enkeldelige of tweedelige variant en is bedoeld voor de de regionale spoorlijnen waar geen of gedeeltelijke elektrificatie aanwezig is.

Testen

De trein wordt momenteel nog door Stadler uitgetest, en het is afwachten op het moment dat de eerste kopers zich aandienen. Inmiddels is bekend dat de regiotrein vanaf 2026 uitgetest zal worden op de Erfurter Bahn in de Duitse deelstaat Thüringen. Een woordvoerder van Stadler heeft tegenover Treinenweb.nl aangegeven dat deze trein ook een kanshebber kan zijn voor de Nederlandse spoorlijnen. De lichtgewicht constructie, de lage aslast van minder dan 18 ton en het aantal niet-geëlektrificeerde regionale spoorlijnen kunnen volgens hun bijdragen voor een toekomstige inzet in Nederland.

Emissievrije treinen

Stadler heeft als marktleider een aardig portfolio opgebouwd in railvoertuigen met alternatieve aandrijvingen. Het bedrijf heeft wereldwijd al 299 emissievrije treinen verkocht, waaronder 271 batterij-aangedreven FLIRT Akku’s en 28 waterstoftreinen van het type FLIRT H2. Beide modellen hebben een plekje in het Guinness World Records boek veroverd. Zo reed de FLIRT Akku maar liefst 224 kilometer op één batterijlading, terwijl de FLIRT H2 een afstand van 2.803 kilometer afgelegd zonder waterstof bij te tanken.

De RS ZERO bouwt volgens Stadler voort op deze successen, met een bereik van 150 km op batterij en tot 800 km op waterstof – en biedt plaats aan maximaal 165 passagiers in een tweedelige samenstelling. Het is afwachten of deze trein uiteindelijk ook voor een overwinning zal worden die in het Guinness World Records boek vermeld zal worden.