Zweedse Arlanda Express bestelt luxe FLIRT-treinen bij Stadler
De Zwitserse treinfabrikant Stadler heeft een bestelling ontvangen van de Zweedse spoorwegmaatschappij A-Train AB voor de levering van zeven ultramoderne FLIRT-treinen, met een optie op een achtste exemplaar.
De nieuwe treinen zullen vanaf eind 2029 ingezet worden op de Arlanda Express, de hogesnelheidsverbinding tussen luchthaven Arlanda en Stockholm Centraal. De order omvat ook een onderhoudscontract voor een periode van 15 jaar.
Magnus Zetterberg, CEO van A-Train AB reageert met trots op de samenwerking: "Met deze investering blijven we uitmuntende service leveren aan onze reizigers, met moderne, stille en stipte treinen. Het aantal recreatieve reizigers op de Arlanda Express neemt toe, en dankzij de grotere capaciteit kunnen we nog meer mensen verwelkomen."
Comfortabel en ruim interieur
De nieuwe FLIRT-treinen worden geproduceerd in Stadlers fabriek in het Zwitserse Rijnvallei (kanton Sankt Gallen) en moeten de verouderde treinen, die sinds 1999 in gebruik zijn, gaan vervangen. De levering van de nieuwe vloot valt samen met het einde van de levensduur van de huidige treinen.
De nieuwe voertuigen worden volledig afgestemd op de wensen van A-Train AB. Zo weerspiegelt het interieur de Scandinavische stijl van de A-Train Lounge op Stockholm Centraal: lichte en open ruimtes, comfortabele stoelen en een moderne inrichting staan centraal. De treinen bieden verschillende zitopties, waaronder loungebanken voor groepen en rustige zitplaatsen voor reizigers die behoefte hebben aan een ontspannen reis. Zo kunnen reizigers ook aan een speciale bartafel naar buiten kijken of ongestoord werken.
Met een lengte van 165 meter zijn de FLIRT-treinen bijna twee keer zo lang als de huidige vloot. Ze beschikken over 323 zitplaatsen – een toename van meer dan 50 procent – en zijn volledig rolstoeltoegankelijk. Daarnaast is er volop ruimte voor bagage, inclusief grote koffers en handbagage. Een zichtbaar serviceloket biedt reizigers extra ondersteuning aan boord.
De FLIRT-treinen zijn speciaal ontworpen voor de veeleisende weersomstandigheden in Scandinavië. Ze kunnen snelheden tot 200 km/h halen en beschikken over een krachtige tractie voor betrouwbare prestaties. Dankzij instapmogelijkheden op twee verschillende hoogtes (1150 mm en 760 mm) zijn ze geschikt voor uiteenlopende perronhoogtes.
Het artikel gaat onder de foto verder...

Specificaties
Stadler heeft de volgende specificaties bekend gemaakt van de nieuwe, luxueuze en vooral comfortabele trein. Opvallend is dat de voorkant afwijkt van de MTR Express AB Flirt doordat de frontverlichting op andere wijze is uitgevoerd.
Specificatie | Waarde |
---|---|
Gewicht | 342 ton |
Lengte over koppeling | 165 meter |
Voertuigbreedte | 3200 mm |
Voertuighoogte | 4380 mm |
Deurbreedte | 1100 mm |
Zitplaatsen | 323 |
Staanplaatsen | Maximaal 650 |
Maximumsnelheid | 200 km/h |
Max. versnelling | 0,77 m/s² (met alle zitplaatsen bezet) |
Instaphoogte | 1150 mm en 760 mm |
Aandrijfwieldiameter | 920 mm |
Loopwieldiameter | 920 mm |
Max. aanzetkracht | 320 kN |
Continue vermogen op het wiel | 4000 kW |
Maximaal vermogen op het wiel | 6400 kW |
Voedingsspanning / nominale spanning | 15 kV, 16,7 Hz wisselstroom |