NS stopt vanaf 1 juni met sociale media platform X

NS heeft besloten om vanaf 1 juni te stoppen met sociaal media platform X. (Foto: Pexels)
NS heeft besloten om vanaf 1 juni te stoppen met sociaal media platform X. (Foto: Pexels)

De NS stopt vanaf 1 juni met het actief gebruiken van social mediaplatform X voor reisinformatie en klantenservice. Dit besluit komt doordat steeds minder reizigers via X contact opnemen en omdat de sfeer op het platform volgens NS verslechterd is. In plaats daarvan verwijst NS reizigers naar de chatfunctie op NS.nl, die beter aansluit bij de behoeften van reizigers en medewerkers.

NS merkt dat reizigers goed hun weg weten te vinden naar andere contactmogelijkheden. De telefoon blijft de meest gebruikte methode, gevolgd door de chatfunctie die onderaan NS.nl staat vermeld als je navigeert via de verwijzing Klantenservice. De NS meldt dat de chatmogelijkheid later dit jaar ook toegevoegd wordt aan de NS-app, zodat reizigers onderweg nog eenvoudiger hun vragen kunnen stellen via een kanaal dat overal toegankelijk is.

De vervoerder benadrukt dat het X-account @NS_online niet wordt verwijderd. Vanaf 1 zullen ze geen berichten meer plaatsen of reageren op klantenservice vragen. Sinds de start op het platform in 2010, samen met de introductie van de NS-app, zijn er veel digitale verbeteringen doorgevoerd om klanten te kunnen helpen. Met het toevoegen van de chatfunctie aan de app verwacht NS reizigers nog beter van dienst te kunnen zijn, ook zonder actieve aanwezigheid op X.

In de loop van de tijd is het Twitter-kanaal van NS uitgegroeid tot een levendig platform waar mensen zowel serieuze als lollige dingen aan de webcare-medewerkers deelden via een tweet. Een van de cult-helden die in de periode genoemd werd was Klaas-Jan (ook ^KJ genoemd) die altijd met een vrolijke toon reageerde op een twitter-reactie om reizigers een glimlach te bezorgen. Zowel MetroNieuws als HP De Tijd hebben in de afgelopen jaren in een reportage een dag van een NS webcare-medewerker gevolgd. Ook de Nederlandse website The Best Social Media heeft vaak aandacht geschonken aan interessante of opmerkelijke tweets.

ProRail is ook gestopt

Vanaf begin dit jaar heeft spoorbeheerder ProRail ook besloten geen communicatie meer via X te voeren. Ze zijn wel actief op platformen als LinkedIn, Instagram, Threads, Facebook en YouTube. Momenteel hebben ze ook een inactief account op BlueSky, waarvan niet duidelijk is of deze ook actief zal worden.

Belgie ook gestopt

De NS niet de eerste vervoerder die het platform X zal verlaten. Sinds maart dit jaar moeten reizigers in België het ook doen zonder actuele updates of klantenservice via X. De vervoersbedrijven NMBS/SNCB, De Lijn, TEC en MIVB hebben toen het besluit genomen dat ze X gingen verlaten.

Treinenweb op X

Voor de lezers van Treinenweb is er een opluchting. Deze nieuwssite heeft momenteel geen plannen om X te verlaten. "We houden hier wel de situatie in de gaten, dus het kán ooit veranderen.", meldt Treinenweb-eigenaar Ariën. "Echter reageren we niet actief op onze geplaatste berichten, hoewel we dat al niet vaak deden". 

Tegenwoordig zit Treinenweb ook op Bluesky onder de naam @treinenweb.nl, en worden de berichten ook al langer gedeeld op Mastodon en Facebook.