Overijssel moet extra investeren voor overeind houden van trein naar Bielefeld

De provincie Overijssel moet dieper in de buidel tasten om de spoorlijn RB61 naar Bielefeld overeind te houden. (Foto: Rob Dammers)
De provincie Overijssel moet dieper in de buidel tasten om de spoorlijn RB61 naar Bielefeld overeind te houden. (Foto: Rob Dammers)

Om de treinverbinding tussen Hengelo en het Duitse Bielefeld te kunnen blijven realiseren is er extra geld nodig. Omdat er sprake is van veel treinuitval, een tegenvallend aantal reizigers en de gestegen kosten voor stroom en personeel, moet onder meer de provincie Overijssel dieper in de buidel tasten.

De trein (RB61) van de Eurobahn rijdt al sinds 2017 met een uursdienst tussen Hengelo en Bielefeld, en is een vervanger van de vroegere Grensland Express die tot aan Bad Bentheim reed. De afgelopen jaren kampt de exploitant met problemen. Zo is er geregeld sprake van hevige uitval van treinen of een tekort aan personeel. In februari 2022 trok reizigersvereniging Rover zelfs aan de bel over de massale uitval van de treinen.

Een miljoen euro extra

De provincie Overijssel geeft momenteel al 1,6 miljoen euro per jaar uit aan deze grenspasserende treinverbinding. Om deze verbinding tot 2032 te behouden, is er echter jaarlijks minimaal één miljoen euro extra nodig. Dit komt neer op ongeveer 7,5 miljoen euro extra voor de komende jaren. Binnen Duitsland zijn met name de kosten voor de stroom en het personeel sterk gestegen. Daarnaast kampt de vervoerder ook nog met tegenvallende opbrengsten door de coronacrisis in 2020 en 2021.

Ook zijn de lage opbrengsten te verklaren vanwege het voordelige 'Deutschlandticket', waarmee reizigers voor 49 euro per maand onbeperkt door Duitsland kunnen reizen met regionale treinen. Wel zou volgens de provincie de treinuitval flink verminderd zijn.