Eerste ICE3neo komt donderdagavond aan op Amsterdam Centraal

De ICE3neo die vanaf donderdag 13 juni voor het eerst in de dienstregeling naar Amsterdam wordt ingezet. (Foto: Deutsche Bahn AG / Volker Emersleben)
De ICE3neo die vanaf donderdag 13 juni voor het eerst in de dienstregeling naar Amsterdam wordt ingezet. (Foto: Deutsche Bahn AG / Volker Emersleben)

Aanstaande donderdagavond 13 juni zal de nieuwe ICE3neo van de Deutsche Bahn aankomen op Amsterdam Centraal. Deze trein zal omstreeks 22:29 aankomen op spoor 11b vanuit Basel. Deze nieuwe trein zal de huidige ICE3m gaan vervangen die vaak vanwege ouderdom met storingen te kampen heeft.

De nieuwe trein is momenteel al in gebruik in Duitsland waar deze op de trajecten Dortmund, Keulen, Frankfurt en München te vinden is. Aanstaande zaterdagmorgen in de vroege ochtend om 06:38 zal de laatste oude ICE3 vanuit Amsterdam vertrekken en zal de ICE3neo volledig worden ingezet van en naar onze hoofdstad. Ook vindt er die dag een perspresenatie plaats.

Doorontwikkeling op vorige ICE3m

De ICE3neo lijkt op de bestaande ICE-3 treinen van de Duitse vervoerder, echter is dit een nieuwe doorontwikkeling op de vorige trein. Het interieur, het comfort en de reismogelijkheden zijn sterk verbeterd, en bovendien heeft elke trein 439 zitplaatsen wat negen zitplaatsen meer zijn dan de vorige trein.

Daarnaast zijn alle modellen van deze trein geschikt om naar Nederland te kunnen rijden terwijl de oude ICE-3 maar een beperkt aantal treinen in zijn vloot had die de grens konden passeren. De eerste zestien treinstellen (8001 - 8016) zijn nog voorzien van het oude interieur, maar de treinstellen (treinstel 8017 - 8090) zijn voorzien van het nieuwe interieur. De NS en DB beloven dat beide interieuren in Nederland te zien zullen zijn. Van de oude ICE3m-treinstellen zal een deel nog enkel in Duitsland worden ingezet, maar voor sommige treinen zal mogelijk op termijn ook een ontmanteling plaatsvinden.

Momenteel vinden er in Nederland bijna dagelijks testritten plaats met in treinstellen die al in Duitsland in de dienst rijden. In totaal worden er tot en met 2029 door Siemens Mobility 90 treinstellen aan de Deutsche Bahn geleverd.

Verbeteringen

De treinen zijn uitgerust met ingebouwde rolstoelliften, waardoor reizigers met een rolstoel gemakkelijk de trein in en uit kunnen. Voor slechtzienden maken de deuren een klikgeluid om aan te geven waar de ingang met de lift zich bevindt. Er zijn extra deuren geïnstalleerd om de drukte bij de in- en uitstapplaatsen te verminderen en het proces te versnellen.

Fietsen kunnen in een speciale afdeling in mooie houders worden geplaatst, met zitplaatsen daarachter zodat de fiets in het zicht blijft. Fietsreservering is verplicht, met acht fietsplaatsen per trein, en binnenkort kunnen tickets inclusief reservering telefonisch worden geboekt. LED-lampjes boven elke stoel geven door middel van kleurinformatie aan of de zitplaats bezet of vrij is. In de eerste klas is duidelijk zichtbaar dat men zich daar bevindt door de groot cijfer 1 op elk hoofdkussen. De nieuwe ramen zijn geblindeerd om fel zonlicht buiten te houden, maar zorgen door middel van een speciale techniek in het glas voor een beter mobiel bereik dan de oude ramen.

Ook is er meer aandacht voor hygiëne: deuren openen automatisch, en de kranen en knoppen in de toiletten werken met sensoren. Bovendien is er nu desinfectiemiddel beschikbaar in de toiletten. Er is meer ruimte voor bagage aan boord, zijn de rugleuningen van de stoelen voorzien van handige tablethouders en zijn er stopcontacten bij elke zitplaats. Reisinformatie wordt weergegeven op schermen boven het middenpad. Tevens is er ook een airco aanwezig die zorgt voor verse lucht.