Eerste Coradia Max voor Duitse LNVG is gearriveerd voor testritten op testcircuit

Het ontwerp van de Coradia Max voor de Duitse vervoersautoriteit LNVG. (Foto: Alstom)
Het ontwerp van de Coradia Max voor de Duitse vervoersautoriteit LNVG. (Foto: Alstom)

De eerste Coradia Max voor de Duitse vervoersautoriteit LNVG is eind vorige maand mei in het Tsjechische Velim aangekomen voor testritten op het testcircuit. Hier zal de trein op een testtraject van ruim 13 kilometer een groot aantal rondjes rijden om uitgebreid beproefd te worden voor gebruik in Duitsland.

Tijdens de testritten waarbij totale afstanden van enkele duizenden kilometers niet ongewoon zijn, wordt er onder meer gekeken naar het gedrag van de voertuigen op het spoor, het geluidsniveau, communicatie met ETCS-signaleringssysteem en GSM-R communicatiesystemen. Uiteindelijk zullen er toelatings-, proef- en opleidingsritten in Duitsland plaatsvinden zodat deze trein naar verwachting aan het eind van dit jaar in dienst kan worden gesteld. Opvallend is de trein momenteel nog niet voorzien zou zijn van bestickering.

Levering

De 34 nieuwe dubbeldekkers uit het Coradia Max platform bestaan aanvankelijk ​​uit vier delen, daarnaast worden er 18 extra tussenrijtuigen besteld om de treinen uit te breiden tot maximaal zes eenheden. Een van de eerste treinen zal eerst door de treinfabrikant voor testritten worden gebruikt voor het ETCS-signaleringssysteem en de toelating. Vanwege vertraging door de Russische invasie in Oekraïne en de coronacrisis kan Alstom maximaal 10 treinstellen leveren voor het eind van dit jaar. Aanvankelijk zouden dit alle stellen moeten zijn. Het leveringscontract werd in februari 2021 getekend.

De kop van het model van de trein is afwijkend dan die van de Coradia Stream die bekend is van de ICNG van NS. De kop die wordt toegepast wordt standaard door Alstom geleverd. Ook voor DB Regio en NAH.SH wordt dit design gebruikt. Bij de levering voor BWEGT komt er weer een aangepaste variant.

Inzet

De trein wordt uiteindelijk in Duitsland ingezet op de volgende lijnen waar een halfuursfrequentie wordt gereden. Echter door de beperkte beschikbaarheid wordt er vanaf december 2024 enkel op de RE 8 gereden, de andere lijnen volgen pas in december 2025. Welke vervoerder uiteindelijk op deze lijnen gaat rijden wordt later bekend gemaakt.

  • RE 1 Hannover-Bremen-Oldenburg-Norddeich Mole
  • RE 1 Hannover-Bremen-Oldenburg-Wilhelmshaven
  • RE 8 Bremerhaven-Bremen-Hannover
  • RE 9 Bremerhaven-Bremen-Osnabrück