Naar verwachting pas op zondag 16 juni weer treinverkeer van Maastricht naar België

Een archieffoto van het spoor tussen Luik en Eijsden wat momenteel hersteld wordt door Infrabel. (Foto: Google Streetview)
Een archieffoto van het spoor tussen Luik en Eijsden wat momenteel hersteld wordt door Infrabel. (Foto: Google Streetview)

De herstelwerkzaamheden aan het spoor tussen Maastricht en Luik na de zware regenval van enkele weken geleden hebben vertraging opgelopen. De NS verwacht dat er tot zondagochtend 16 juni geen treinverkeer mogelijk zal zijn tussen Maastricht Randwyck en het Belgische Visé. Eerder werd er verwacht dat het treinverkeer aanstaande maandag weer hervat kon worden.

Sinds zaterdag 18 mei rijden er geen treinen meer over dit traject. Dit komt doordat delen van het spoor onder water waren komen te staan. Hierdoor spoelde ballast onder het spoor weg en raakten overwegen en seininstallaties beschadigd. Een woordvoerster van NS geeft aan dat aan de Nederlandse zijde van de grens alle schade inmiddels door ProRail is hersteld, maar dat in België nog hele stukken spoor vervangen moet worden voordat er weer een trein kan rijden. Door de vertraging zal de directe Drielandentrein tussen Luik, Maastricht en Aachen niet direct op 9 juni van start kunnen gaan.

De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS zet stopbussen in tussen Maastricht, Maastricht Randwyck, Eijsden en Visé. Reizigers moeten volgens de NS rekening houden met een extra reistijd van minstens een half uur.