Inzet van nieuwe ICE-L tussen Amsterdam en Berlijn uitgesteld tot halverwege 2025

 (Foto: Deutsche Bahn AG / Tobias Holzer)
(Foto: Deutsche Bahn AG / Tobias Holzer)

De ingebruikname van de nieuwe ICE-L, die onder meer tussen Amsterdam en Berlijn moet gaan rijden, zal niet eerder gaan rijden dan halverwege 2025. Aanvankelijk werd gehoopt dat dit in de herfst 2024 zou gebeuren.

De trein van Talgo heeft vertraging opgelopen in het test- en toelatingsproces, meldt een woordvoerder van de Deutsche Bahn tegenover EurailPress. De eerste inzat zal vanaf medio 2025 moeten plaatsvinden tussen Amsterdam en Berlijn.

Vertraging

Het is niet de eerste keer dat de levering en indienststelling van de trein vertraagd is. Hiervoor werd er een vertraging opgelopen omdat de Deutsche Bahn de trein geschikt wou maken voor gebruik van andere locomotieven dan enkel de bijpassende Talgo-locomotief. Zo zou de treincombinatie ook met een Siemens Vectron locomotief kunnen samenwerken. De afgelopen periode is een samenwerking al uitgebreid uitgetest op het spoor in Duitsland met een Taurus locomotief. Vanzelfsprekend moet de trein ook in Nederland worden toegelaten. Tot op heden is nog niet bekend wanneer dit gaat gebeuren.

De eerste voltooide trein werd in het voorjaar naar Duitsland overgebracht. De DB heeft tot nu toe 79 treinstellen besteld. De eerste 23 zullen worden met vertraging overgedragen. De Deense DSB, die bijna identieke treinen bij het Spaanse Talgo heeft besteld, heeft aangekondigd dat de indienststelling is uitgesteld van oktober 2024 tot medio februari 2025.

ICE L

De ICE L is bekend vanwege de lage vloer waarmee er een gelijkvloers instap is vanaf het perron. De Deutsche Bahn heeft momenteel 79 ICE L besteld. De ICE L is kenmerkend door de kortere rijtuigen en het nieuwe interieurdesign. De trein zal gebruik kunnen maken van diverse verschillende soorten Duitse locomotieven, waaronder de Siemens Vectron, maar zal uiteindelijk ook een speciale bijpassende locomotief van Talgo erbij krijgen.

De stellen bevatten 17 korte rijtuigen welke gezien de lengte overeenkomt met negen losse reguliere rijtuigen. De treinstellen hebben een lengte van 235 meter. De maximale snelheid zal 230 km/u zijn. Aan boord zullen er maar liefst 570 zitplaatsen zijn, maar ook een bistro voor lekkere hapjes en drankjes zal de reiziger niet aan ontbreken.