NS wil rechtstreekse verbinding tussen Twente en Schiphol terugdraaien zodra het kan

NS wil de rechtstreekse verbinding tussen Twente en Schiphol terugdraaien zodra het kan. (Foto: Treinenweb)
NS wil de rechtstreekse verbinding tussen Twente en Schiphol terugdraaien zodra het kan. (Foto: Treinenweb)

De NS wil de rechtstreekse verbinding tussen Enschede en Schiphol zo snel mogelijk herstellen. Echter gaat dat niet zomaar. Het vervoersbedrijf schrijft in een reactie aan Twentse gemeenten en de provincie Overijssel dat ze overvallen zijn door twee belangrijke problemen in de nieuwe dienstregeling van 2025.

Vanuit de politiek, provincies en gemeenten klonk de afgelopen weken veel weerstand toen bekend werd dat Twente vanaf 2025 geen directe treinverbinding meer zal hebben met Schiphol. Afgelopen woensdag werd in de Provinciale Staten van Overijssel zelfs een motie aangenomen voor behoud van de verbinding.

NS: Geconfronteerd met urgente ontwikkelingen

In de brief geeft NS aan bij het maken van de dienstregeling 2025 te zijn geconfronteerd met twee urgente ontwikkelingen die maakten dat de rechtstreekse verbinding Enschede-Schiphol niet meer uitvoerbaar is:

NS werd overvallen door de extra opgelegde snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn (HSL), terwijl treinen vanaf deze snelle lijn naar Noord en Oost Nederland zouden rijden. Ook de levering van de nieuwe Intercity’s (ICNG) door Alstom duurt langer. Beide oorzaken raken de dienstregeling naar Noord en Oost Nederland. Komende jaar worden er steeds meer nieuwe treinen geleverd. NS kan de rechtstreekse verbinding tussen Enschede en Schiphol herstellen zodra de (extra) snelheidsbeperkingen op de HSL worden opgeheven.

"We vinden het enorm vervelend dat reizigers tussen Oost Nederland en Schiphol voorlopig hun rechtstreeks trein kwijtraken. En dit was ook nooit onze bedoeling", zegt Maarten Haverkamp, regiodirecteur NoordOost bij NS."Het is voor ons kiezen uit twee kwaden. Alternatief zou zijn om de reizigers tussen Noord Nederland, Zwolle en Schiphol een overstap te geven in Almere. Deze overstap zou echter zo krap zijn dat de meeste reizigers dan een halfuur zouden moeten wachten. Dat is onacceptabel. Met de gekozen maatregel krijgen reizigers tussen Oost Nederland en Schiphol een goede overstap en geen langere reistijd. Daarnaast kunnen ze in 2025 twee keer per uur naar Utrecht en Den Haag."

De regiodirecteur benadrukt dat de rechtstreekse verbinding tussen de Twentse steden, Deventer, Apeldoorn en Schiphol op tafel blijft liggen. "Zodra het kan, zullen we deze herstellen."