Provincie Gelderland zoekt vervoersbedrijf voor concessie Achterhoek-Rivierenland

Provincie Gelderland zoekt een vervoersbedrijf voor de nieuwe concessie Achterhoek-Rivierenland die vanaf het einde van 2025 in zal gaan. (Foto: Roel Hemkes)
Provincie Gelderland zoekt een vervoersbedrijf voor de nieuwe concessie Achterhoek-Rivierenland die vanaf het einde van 2025 in zal gaan. (Foto: Roel Hemkes)

De provincie Gelderland is op zoek naar een nieuwe vervoerder die vanaf 2025 al het openbaar vervoer in de Achterhoek en de streek Rivierenland mag exploiteren. De nieuwe concessie zal voorzien worden van een nieuwe voorwaarde waarin de nieuwe vervoerder verplicht is om toiletten in de treinen te laten bouwen.

De inschrijving voor de concessie Achterhoek-Rivierenland duurt de komende drie maanden. In september van dit jaar wordt er bekend gemaakt wie de uitbater zal zijn van de nieuwe concessie. De periode loopt van december 2025 tot en met december 2035, met een optie tot verlenging tot 2042. Hierbij valt ook de treindienst Arnhem - Doetinchem sinds 2009 door Breng wordt gereden. De andere diensten worden sinds 2010 door Arriva gereden.

RRReis

Uiteindelijk zal de nieuwe vervoerder onder de formulenaam RRReis gaan rijden. Deze naam staat voor het ov-netwerk van de provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel. Ook de toekomstige RegioExpres  met een extra sneltrein die viermaal per uur rijdt tussen Arnhem en Doetinchem, vormt een onderdeel van de concessie.

Provincie Gelderland legt maximaal 42 miljoen euro neer voor de exploitatie. De overige kosten voor het openbaar vervoer moet de vervoerder uit de reizigersinkomsten genereren.

Ik reken op een goede aanbieding waarbij het belang van de reizigers voorop staat. We hebben een goede uitvraag neergelegd met veel uitdagingen zoals de RegioExpres, verduurzamen én inbouwen van toiletten. Vervoerders kunnen echt het verschil maken. Tegelijkertijd is de uitvraag ook realistisch in relatie tot het beschikbare budget.

Treinverbindingen

Uiteindelijk vallen naast het busvervoer de onderstaande treinverbindingen onder deze concessie. De 38 treinen die op deze trajecten rijden zijn dieseltreinstellen van het type Stadler GTW. Deze treinen zullen dan allemaal voorzien worden van de RRReis kleurstelling. Ook zal er een toilet ingebouwd moeten worden, die bij de vorige concessie niet verplicht werd gesteld. Eind vorig jaar heeft het provinciebestuur van Gelderland voorgesteld om geld vrij te maken voor het inbouw van toiletten in de treinen.

De nieuwe kleurstelling van de treinen.
Treindiensten concessie Achterhoek-Rivierenland
RS30 Zutphen - Apeldoorn  
RE30 Apeldoorn - Zutphen - Winterswijk  
RS31 Zutphen - Winterswijk  
RS32 Arnhem Centraal - Winterswijk  
RS32 Arnhem Centraal - Didam (-Terborg) Alleen in de ochtendspits (maandag t/m donderdag) en op zondagochtend
RS33 Tiel - Arnhem Centraal