ProRail deelt beschikbaarheid liften met softwareontwikkelaars

Momenteel kunnen softwareontwikkelaars als proef toegang krijgen tot de data die de beschikbaarheid van liften doorgeeft. (Foto: Treinenweb)
Momenteel kunnen softwareontwikkelaars als proef toegang krijgen tot de data die de beschikbaarheid van liften doorgeeft. (Foto: Treinenweb)

Spoor- en stationsbeheerder ProRail stelt sinds kort data en informatie van liften op stations als proef beschikbaar voor ontwikkelaars van websites en apps. Hiermee kunnen ze deze gegevens verwerken in bijvoorbeeld een reisplanner.

Momenteel is ProRail bezig om dit systeem te optimaliseren. Zodra ze vinden dat de informatie betrouwbaar genoeg is, komt deze data definitief beschikbaar. ProRail stelt dat ze met deze innovatie voorop lopen in Europa.

Lange reparatietijd

Momenteel zijn er veel liften op stations die defect zijn. En reparatie kan in diverse gevallen vaak lang op zich laten wachten. Door reizigers beter inzicht te geven in de beschikbaarheid van liften, wil de stationsbeheerder zorgen dat reizigers hun rit makkelijk kunnen plannen. Daarnaast nemen ze ook maatregelen om de reparatietijd te verkorten.

Verspreiding data

De eerste stap was om elke lift te voorzien van sensoren die doorgeven of de lift werkt. Deze data wordt verzameld en verspreidt via de DOVA. Dat is een samenwerkingsverband van decentrale ov-autoriteiten die zich bezig houden met het beschikbaar stellen van brondata van en over het openbaar vervoer. Uiteindelijk worden alle gegevens als open data in een Europese standaard aangeleverd aan de NDOV-loketten van Stichting OpenGeo en Reisinformatiegroep die ervoor zorgen dat de liftgegevens bij de softwareontwikkelaars aankomen. Ook de NS heeft eerder aangegeven deze actuele data in hun reisplanner te willen gebruiken.

Ook wordt er straks naast de gegevens over de beschikbaarheid van liften, aangegeven op welke perrons de liften staan. Op deze manier kunnen alle softwareontwikkelaars eenvoudig voor reizigers een route op maat laten maken.

Chiel Overgoor, contractmanager bij ProRail, legt uit: "Dit traject is op deze schaal nog niet eerder gedaan. Daardoor liepen we tegen diverse uitdagingen aan om alle informatie volledig en betrouwbaar binnen te krijgen en te verwerken. Nu kunnen we de data aan DOVA aanbieden in een bèta-versie. Maar we hebben nog wat meer tijd nodig om de betrouwbaarheid vast te stellen. De appbouwers kunnen het wel al inzien en starten (via bijvoorbeeld het NDOV-loket, red.) om deze informatie op te nemen in de reisplanners."

Bron: ProRail