NS past dienstregeling op de HSL niet aan ondanks constructieprobleem

De dienstregeling op de HSL wordt niet aangepast na de ontdekking van het constructieprobleem op de HSL, eerder deze week. (Foto: Rob Dammers)
De dienstregeling op de HSL wordt niet aangepast na de ontdekking van het constructieprobleem op de HSL, eerder deze week. (Foto: Rob Dammers)

De NS meldt dat het voorlopig mogelijk blijft om alle IC-Direct treinen over het HSL-spoor te laten rijden tussen Amsterdam en Rotterdam. Reizigers moeten wel rekening houden met een vertraging van sowieso vijf minuten. En het kan voorkomen dat er af en toe treinen uitvallen.

Afgelopen week constateerde spoorbeheerder ProRail dat de snelheid op de lijn op meerdere plekken verlaagd moest worden omdat er opnieuw scheurvorming is ondekt aan bruggen en viaducten. Dat komt bovenop een snelheidsbeperking die er al was op de HSL.

Koolmees: Problemen duren te lang

Wouter Koolmees, president-directeur NS: "De problemen met deze lijn duren veel te lang. Daar zijn duizenden reizigers de dupe van, dat is echt heel vervelend. Onze machinisten mogen al sinds geruime tijd op een gedeelte van de hogesnelheidslijn 80 km per uur rijden, terwijl die aangelegd is voor treinen met een snelheid van 300 km per uur. En nu wordt de snelheid dus verder verlaagd. Daar is deze lijn niet voor bedoeld. We zien dat ProRail dit heel serieus neemt, en uiteraard staat veiligheid voorop, maar we hopen dat ze dit zo snel mogelijk verhelpen."

Snelheidsverlaging

Machinisten moesten donderdag nog handmatig hun snelheid beperken aan de hand van communicatiemiddelen. Maar sinds vrijdag heeft ProRail dit in de computersystemen verwerkt, zodat machinisten de snelheidsverlaging op de schermen zien in de trein. Daarom is er afgelopen vrijdag besloten toch alle treinen te laten rijden, wat de staatssecretaris vrijdag ook al aangaf voorafgaand de ministerraad.

De NS houdt de situatie met de snelheidsbeperking tussen de Groene Hart tunnel en Hoofddorp  nauwlettend in de gaten.