Oude blauwe stoelen verdwijnen uit de NS-dubbeldekker

Momenteel rijdt de laatste orginele VIRM-dubbeldekstrein uit de derde serie nog op het spoor rond. Deze trein is nog voorzien van de oude blauwe stoelen uit de tijd dat er geen algemeen onderscheid werd gemaakt tussen de verschillende klassen in alle treintypes. Het gaat om een dubbeldekstrein van het type VIRM 2/3 die over een maand gemoderniseerd zal worden.

De VIRM-dubbeldekstrein met het nummer 8746 is de laatste van de NS-treinstellen die nog twee soorten blauwe banken in beide klassen heeft. Lila-kleur voor de tweede klas, en grijs-blauw voor de tweede klas en beiden voorzien van een mooi patroon. Alle dubbeldekstreinen van NS worden momenteel gemoderniseerd voor een levenduurverlenging en deze laatste uit deze serie zal naar verwachting in de eerste week van volgend jaar in de NS-werkplaats in Haarlem onder handen worden genomen waarbij het interieur volledig op de schop gaat, zoals we al kunnen zien bij eerdere VIRM-dubbeldekkers. De actuele locatie van deze -zo goed als orginele- trein kan je vinden via Treinposities.nl.

Ontwerp

Het ontwerp van de het oude interieur is afkomstig van beeldend kunstenaar Marijke de Goey. Zij heeft samen met een aantal deskundigen als enig beeldend kunstenaar het interieurontwerp van de (V)IRM ontworpen. Alles wat je in de coupé ziet is door haar bedacht. Ook de kunst op de wanden, de scheidingsramen en deuren, de jashaakjes, en het golvende patroon van de bagagerekken. De stoelbekleding is volgens haar voorzien van 'lieve kleine mumfels' wat de patronen zijn die erop aangebracht zijn. Op enkele wanden in de coupé is vaak net boven het reisinformatiescherm haar handtekening nog te vinden. Op haar website vertelt ze meer over het ontwerp wat ze 'Reflections' noemt.

Toen de dubbeldekstreinen vanaf 2000 verlengd werden kregen de nieuwe stoelen in de tweede klas ook een door haar ontworpen soortgelijke trijp. Daarnaast heeft zij ook de stiltecoupé ontworpen voor alle NS-treinen. Toen de NS in 2007 de vierde generatie van de dubbeldekstrein bestelde keerden enkel nog de golvende bagagerekken, haar kunst op de wanden en haar ontwerp jashaakjes terug. Maar vanaf dat moment werden alle stoelen een patroonloos blauwe en rode klkeurstelling wat voor de eerste en tweede klas staat. De NS was overigens met de invoering van het kleurverschil begonnen toen de eerste gemoderniseerde SGM Sprinter in 2003 dienst kwam.

Op YouTube staat een video waarin Marijke de Goey nog voor de in dienststelling van de eerste dubbeldekstrein (toen nog IRM genoemd) haar eigen kunst bewondert. Het interview met Marijke begint hier op 6:35.