Qbuzz dient aanvraag in voor internationale treinverbinding Amsterdam - Frankfurt

De Frecciarossa 1000 in ItaliŽ, en over enkele jaren mogelijk ook in Nederland. (Foto: Gisorr650)
De Frecciarossa 1000 in ItaliŽ, en over enkele jaren mogelijk ook in Nederland. (Foto: Gisorr650)

Vervoerder Qbuzz heeft bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) een nieuwe internationale treindienst aangevraagd. Het gaat om een treindienst van Amsterdam naar Frankfurt. Het is de bedoeling dat de vervoerder vanaf januari 2027 hier een trein wil laten rijden.

De mogelijkheid voor de aanvraag van nieuwe trajecten op het hoofdrailnet is mogelijk vanwege de 'open toegang'. Met de nieuwe trajecten wil Qbuzz op het spoor zich niet enkel langer concentreren op alleen de concessie Merwedelingelijn, de spoorlijn tussen Dordrecht en Geldermalsen.

Amsterdam - Frankfurt

Momenteel is NS International de enige partij die een directe treinverbinding exploiteert naar Frankfurt met de ICE, maar de komende jaren kan daar verandering in komen. Qbuzz heeft de plannen om zes keer per dag een trein te laten rijden tussen beide steden. De route die wordt afgelegd is dezelfde die ook de ICE aflegt: Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal – Arnhem Centraal – Duisburg Hbf – Düsseldorf Hbf –
Keulen Messe/Deutz en/of Keulen Hbf – Siegburg/Bonn – Frankfurt Luchthaven. – Frankfurt
Hbf. Bij omleidingen kan er, net zoals de ICE regelmatig doet, worden omgereden via Venlo en  Mönchengladbach, waarbij er op Den Bosch, Eindhoven en Venlo gestopt wordt.

Qbuzz staat ook binnenlands gebruik van deze dienst toe. Dat wil zeggen dat deze treindienst ook kan worden gebruikt door reizigers binnen Nederland, bijvoorbeeld reizigers tussen Amsterdam en Arnhem. Of hier een toeslag voor zal komen is niet duidelijk.

Uit het openbare document die Qbuzz aan de ACM heeft geleverd wil Qbuzz de Frecciarossa 1000 (V300 Zefiro) inzetten. Dit hogesnelheidsmaterieel is op dit moment nog niet toegelaten voor inzet in Nederland. Maar eerder deze week heeft het Italiaanse moederbedrijf FS Group laten weten dat ze een nieuwe optie van deze trein zullen bestellen die ook geschikt zal zijn voor gebruik in Nederland. Volgens Qbuzz zou de toelating op tijd geleverd kunnen worden.

De vermoedelijke dienstregeling die gemeld wordt in de aanvraag van Qbuzz.
De vermoedelijke dienstregeling die gemeld wordt in de aanvraag van Qbuzz.

Eerder aangevraagde treindiensten

Al eerder heeft Qbuzz in dit jaar een aanvraag ingediend voor de nachttrein Dordrecht - Utrecht Centraal, Eindhoven en twee internationale verbindingen naar Berlijn en Parijs.