Ticketverkoop voor nieuwe generatie NightJet van start gegaan

De nieuwe NightJet die kenmerkend is aan de eigen Vectron-kop. (Foto: Siemens / ÖBB)
De nieuwe NightJet die kenmerkend is aan de eigen Vectron-kop. (Foto: Siemens / ÖBB)

Treinreizigers die met nog meer comfort willen reizen kunnen vanaf 10 december gebruik maken van de nieuwe generatie Nightjet van de Oostenrijkse vervoerder ÖBB. Deze zal eerst gaan rijden tussen Wenen en Hamburg. De kaartverkoop voor de nachttrein is vorige week gestart via de ticketwebsite van de ÖBB.

De nieuwe Nightjet is vorig jaar september gepresenteerd en in dit jaar uitgebreid op het spoor in Oostenrijk en Duitsland getest. Opvallend is dat er nu sprake is van een treinstel in plaats van losse rijtuigen, en dat het eindrijtuig ook een eigen stuurcabine voor de machinist heeft. Er wordt net als nu gereden met een vleugeltrein waarbij er halverwege gesplitst wordt. Als aandrijving kan elke Vectron-locomotief eraan worden gekoppeld.

Assortiment

Reizigers kunnen nu kiezen uit een nog grote assortiment aan overnachtingen, waaronder nu ook kleine compartimenten waarin ze kunnen zitten en liggen. Tickets zijn verkrijgbaar voor zitcoupé vanaf slechts 29,20 euro, de couchetterijtuigen vanaf 58,20 euro en de slaapcoupe's en minicabines en vanaf 107,40 euro. Naar verwachting zullen de treinen vanaf 2025 ook van en naar Amsterdam gaan rijden. De ÖBB heeft 33 nieuwe NightJets aangeschaft bij Siemens Mobility.

Nieuwe generatie NightJet

De zevendelige NightJet van de nieuwe generatie bestaat elk uit twee zitrijtuigen, drie couchetterijtuigen en twee slaaprijtuigen. In totaal is er plaats voor 254 reizigers. De multifunctionele wagen biedt plaats voor zes fietsen, grote bagage, kinderwagens en sportuitrusting. Uiteindelijk rijdt deze met twee stellen aan elkaar gekoppeld die elk een eigen bestemming hebben.

Verder is de nachttrein ook voorzien van gratis Wi-Fi met een informatie en multimediaportaal. In alle rijtuigen is een passagiersinformatiesysteem aangebracht dat de passagiers op de hoogte houdt van actuele reisinformatie. Naast het conventionele stopcontact zijn er ook oplaadmogelijkheden voor de verschillende elektronische apparaten via USB en draadloos via inductie. Nieuwe ramen verbeteren de ontvangst van mobiele telefoons. In de compartimenten is bovendien een bedieningsdisplay met diverse comfortfuncties, zoals verlichtingsbediening of serviceoproep voor cabinepersoneel, aanwezig. Daarnaast zijn de compartimenten voorzien van een elektronisch toegangssysteem middels elektronische toegangskaarten en is dehele trein voorzien van videobewaking.