Alstom en FNM presenteren door waterstof aangedreven Coradia Stream

De Italiaanse vervoerder FNM heeft deze week samen met treinfabrikant Alstom de nieuwe waterstof-aangedreven Coradia Stream gepresenteerd. De onthulling vond plaats tijdens de EXPO Ferroviaria 2023. Het gaat om de eerste waterstoftrein voor in Italië, en het eerste waterstofmodel voor de Coradia Stream familie.

De trein zal tussen eind 2024 en begin 2025 in commercieel gebruik genomen worden in Valcamonica, op de niet-geëlektrificeerde lijn Brescia-Iseo-Edolo van FerrovieNord. Deze treindienst wordt geëxploiteerd door Trenord, als onderdeel van het H2iseO-project, dat tot doel heeft mobiliteit dooor middel van waterstofaandrijving aan te bieden in de omgeving van Brescia. Het contract voor de levering van zes waterstoftreinen werd al in november 2020 afgesloten. Er is gebruik gemaakt van een optie voor nog eens acht treinstellen.

Constructie

Deze enkeldeks trein in Italië heeft een totale capaciteit van 260 zitplaatsen en een actieradius van meer dan 600 kilometer. De aandrijving van de trein vindt plaats in een speciale 'power-pack' waar de reiziger doorheen kan wandelen. De trein is gebaseerd op de Coradia Stream waarvan er bestellingen zijn geplaatst in zes landen. Binnen Nederland rijdt dit type als elektrische hogesnelheidstrein onder de naam ICNG bij de NS en de POP in Italië.

De nieuwe waterstoftreinen worden door Alstom in het Italiaanse Savigliano geproduceerd, waarbij de fabriek in Vado Ligure zorg draagt voor de bouw van het compartiment voor de waterstofaandrijving. In Bologna wordt het signaleringssysteem ontwikkeld. De trein staat inmiddels bij Alstom in de markt voor andere geinteresseerden. Het comfort van de trein staat gelijk aan de elektrische versie van de POP en levert dezelfde prestaties als dieseltreinen, inclusief de actieradius.

Waterstofaandrijving

Het tussenliggende treinstel, de "power car" waarin het hart van de waterstoftechnologie zich bevindt, is de belangrijkste energiebron. De energie wordt geleverd door waterstof (opgeslagen in tanks) te mengen met zuurstof uit de buitenlucht, zonder CO2 uit te stoten in de atmosfeer. Krachtige lithium-ionbatterijen slaan de energie op, die later tijdens het optrekken gebruikt worden om de werking van de
waterstofcellen te ondersteunen en het brandstofverbruik te verlagen.

"Het evenement van vandaag vormt een mijlpaal in de reis die de FNM Groep in november 2020 is begonnen met H2iseO", legt FNM-voorzitter Andrea Gibelli uit. "Dit is een project met een hoog innovatiegehalte, dat sociale, economische, geografische, milieu- en mobiliteitsaspecten omvat. Het heeft een grote waarde wat betreft duurzaamheid omdat we de reeds bestaande spoorweginfrastructuur kunnen gebruiken voor de nieuwe waterstoftreinen, die de emissies verminderen en bijdragen aan het koolstofvrij maken van de mobiliteit in de vallei, terwijl de reizigers profiteren van meer comfort. Bovendien zal de overstap naar waterstof, die begint bij spoorwegvervoer maar zal worden uitgebreid naar andere
economische en industriële activiteiten, positieve effecten hebben op de economie en de werkgelegenheid in de regio."

Ook Michele Viale, CEO van Alstom Ferroviaria, reageert verheugd op de introductie van de nieuwe trein. "De waterstoftrein neemt het voortouw in het eerste Hydrogen Valley-project van Valcamonica in Italië, met de vervanging van de huidige dieseltreinen op de niet-geëlektrificeerde lijn
Brescia-Iseo-Edolo."