Vanaf 2025 een verdubbeling van intercity's naar België

De ICNG-trein die ingezet zal worden als intercity naar Brussel. (Foto: NS)
De ICNG-trein die ingezet zal worden als intercity naar Brussel. (Foto: NS)

NS en de Belgische vervoerder NMBS verdubbelen vanaf 2025 het aantal intercitytreinen tussen Nederland en Brussel van 16 naar 32 per dag. Er zal dan een nieuwe verbinding komen waarbij reizigers 45 minuten korter onderweg dan nu. In ongeveer twee uur wordt Amsterdam met Brussel verbonden en Rotterdam en Brussel zullen ook een eigen verbinding krijgen van iets meer dan twee uur reistijd.

NS zet hiervoor de nieuwe Intercity Generatie (ICNG) in die met een maximumsnelheid van 200 kilometer per uur over de hogesnelheidslijn rijdt. Deze verbinding komt boven op een intercityverbinding tussen Rotterdam, Breda en Brussel.

De NMBS zal naar verwachting vanaf Rotterdam eigen materieel inzetten met TRAXX3-locomotieven en I-11 rijtuigen. Hoewel de bestelling van de locomotieven in februari 2022 al bekend was gemaakt, is er door de Belgische vervoerder nog niks bekendgemaakt over de invulling van de internationale treindienst.

Verdubbeling van verbinding naar Brussel

Naast de 16 treinen vanaf Amsterdam Zuid, vertrekt straks ook 16 keer per dag een trein vanaf Rotterdam Centraal naar Brussel Zuid-Midi. Deze verbinding staat nu bekend als de Intercity Brussel vanaf Amsterdam Centraal. Deze trein rijdt vanaf Rotterdam via Breda en blijft op alle huidige tussengelegen stations stoppen. Reizigers vanuit Den Haag, Utrecht en Amsterdam stappen via Rotterdam Centraal over. De reistijd voor deze reizigers blijft vergelijkbaar met de huidige verbinding. Station Brussel Zaventem waar ook een vliegveld is, zal enkel via de route Rotterdam-Brussel bereikbaar zijn.

Versnellen

De kortere reistijd is door de inzet van de snellere ICNG intercity, minder tussenstops en het nieuwe startpunt Amsterdam Zuid dat dichter bij de hogesnelheidslijn ligt dan Amsterdam Centraal. In de trein is ruimte voor 413 reizigers en is er in vergelijking met de binnenlandse ICNG extra bagageruimte. Reizigers uit bijvoorbeeld Utrecht of Den Haag stappen gemakkelijk over op deze nieuwe trein. De komende tijd werkt NS samen met NMBS de verdere details, zoals de dienstregeling en ticketprijzen, uit. In tegenstelling tot de nieuwe concessie waarbij de NS niet meer het alleenrecht heeft over internationale verbindingen blijft de vervoerder de verbinding met Brussel nog houden, omdat deze nauw verweven is met de binnenlandse verbindingen.

Populaire bestemming

In de eerste helft van dit jaar was Brussel bij de reizigers een populaire internationale bestemming. NS International verkocht het afgelopen half jaar gemiddeld zo'n 39.000 tickets per maand naar Brussel. Het aantal verkochte tickets voor Brussel groeit bij NS gemiddeld sneller dan andere bestemmingen. Na Brussel volgt Antwerpen als populairste bestemming. NS International verkocht in de eerste helft van 2023 gemiddeld zo'n 36.000 tickets per maand naar deze stad.

Met de komst van deze Intercitytreinen en de huidige Thalys-treinen rijden in de dienstregeling 2025 naar verwachting 47 snelle treinen per dag tussen Nederland en Brussel. Daarnaast is er ook een stoptrein tussen Roosendaal en Puurs die in 50 minuten Antwerpen Centraal bereikt,