Alstom presenteert Coradia Stream voor Renfe

Alstom heeft het defintieve ontwerp van de Coradia Stream voor het Spaanse Renfe gepresenteerd. Het gaat om twee verschillende kleurstellingen die er op aangebracht zullen worden.

De Franse treinbouwer zal in totaal 201 treinstellen produceren, waarbij er gebruik wordt gemaakt van een extra order van 49 stuks. Het gaat om zes-delige enkel-/dubbeldekstreinen die vier enkeldeks rijtuigen hebben en twee dubbeldeks. In totaal zal de trein een capaciteit hebben voor meer dan 900 passagiers, en is de trein voorzien van Wi-Fi, real-time passagiersinformatie, toegankelijkheid voor mensen met een mobiele beperking, en speciale ruimtes voor het vervoer van fietsen, bagage, kinderwagens.

Model voor Renfe

Het belangrijkste is dat de vorm van de cabine verschilt met die van ander Coradia Streams. Dit zagen we eerer ook al bij de Duitse en de Deense versie van dit model. Al eerder maakte Alstom bekend dat de levering van de trein aan Renfe onder het modelnaam X'Trapolis zou behoren, maar de treinbouwer heeft de ontwikkeling ervan nu onderbracht onder het model van de Coradia Stream.

De trein komt in twee kleurstellingen uit die de inzet in de regio aan zullen geven. Een voor Renfe Cercanías en een voor Rodalies de Catalunya, het forensennetwerk van Catalonië. De bouw zal eveneens in Spanje gaan plaatsvinden. De Coradia Stream is ook het model die de NS gebruikt als ICNG, waarbij bij diverse vervoerders de neus van het materieel afwijkend is.

Het ontwerp van de trein die voor beide regio's voor de indeling gelijk is. (Rechten: Alstom)
Het ontwerp van de trein die voor beide regio's voor de indeling gelijk is. (Rechten: Alstom)

Productie en testen

De eerste drie treinstellen worden momenteel geproduceerd en het validatie- en certificeringsproces begint in 2024. Zodra deze periode is verstreken, begint de serieproductie van de resterende 198 eenheden. Naar verwachting zullen er maandelijks tussen de die en vier treinen aan de exploitant worden geleverd.

Het contract heeft een waarde van 1,8 miljard euro en omvat treinonderdelen en onderhoud voor 56 treinen gedurende 15 jaar.