Waterstoflocomotief van Pesa krijgt goedkeur voor commerciële dienst

De waterstoflocomotief van pesa tijdens InnoTrans Berlin 2022. (Foto: Treinenweb.nl)
De waterstoflocomotief van pesa tijdens InnoTrans Berlin 2022. (Foto: Treinenweb.nl)

Het Poolse Bureau voor Spoorvervoer heeft een certificaat afgegeven voor ingebruikname van de Pesa waterstoflocomotief. Deze locomotief is in 2019 ontwikkeld door de Poolse treinbouwer Pesa, waarbij er is samengewerkt met bedrijven als ABB, Ballard, Worthington, Luccini, Rawag, TSA en CADD. De omgebouwde diesellocomotief SM42 is het eerste resultaat.

Pesa werkt ook aan een passagierstrein met waterstofaandrijving, dit belooft volgens de bouwer een hybride oplossing te worden op basis van het Regio 140/160-ontwerp, met brandstofcellen en een stroomafnemer. Het prototype wordt in 2026 of 2027 verwacht, en er zou bij vervoerders veel vraag naar zijn. Ook wilt Pesa vanaf dat moment ook de waterstofvoorziening/tankinfrastructuur leveren, waarvoor het een samenwerkingsverband aangaat met een gespecialiseerde organisatie

De SM42-6Dn

De SM42-6Dn locomotief is een vier-assige rangeerlocomotief met vier 180 kW tractiemotoren die door waterstof wordt aangedreven. Deze brandstof wordt bewaard in tanks met een totale capaciteit van 175 kg. De twee brandstofcellen, elk met een capaciteit van 85 kW, zetten de waterstof om in elektriciteit. Dit is mogelijk doordat waterstof reageert met zuurstof uit de lucht, die de lithium-titanaat-oxide (LTO) batterijen (167,6 kWh) voedt om een stabiele stroombron te vormen voor de tractiemotoren. Met één tankbeurt kan er met de locomotief 24 uur worden gerangeerd

De topsnelheid van de locomotief is 90 kilometer per uur, en is daarmee ideaal voor rangeerklussen of korte ritten in bijvoorbeeld havens. Ook zal er een waterstoftankstation op de locatie gerealiseerd worden. Voor de veiligheid tijdens het rangeren is de loc ook voorzien van een systeem met camera's en sensoren om obstabels op het spoor te herkennen om een botsing te voorkomen. Daarnaast is de locomotief ook op korte afstand radiografisch bedienbaar. Momenteel gaat het om een prototype die tot 2025 beproefd zal worden.