NS zet tweede combinatie ICNG treinstellen in op HSL

De NS heeft vanaf nu een tweede set ICNG op de HSL ingezet. (Foto: Treinenweb)
De NS heeft vanaf nu een tweede set ICNG op de HSL ingezet. (Foto: Treinenweb)

De NS gaat een volgende fase in met de inzet van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) in het proefbedrijf op de HSL tussen Amsterdam en Rotterdam. Vanaf vandaag is er een tweede compositie ingezet. In april, tijdens de eerste inzet van de snelle intercitytrein, beloofde de NS al op korte termijn een tweede trein te laten rijden op het traject.

De eerste weken van de inzet in april werd er gereden met het achtdelige stel 3222 die in de eerste week nog samen reed met de vijfdelige 3133. Maar sinds enkele weken zijn daar twee aan elkaar gekoppelde vijfdelige stellen (3133 met 3135) aan de dienst toegevoegd. Vanwege onderhoud was het achtdelige stel 3222 voor een paar weken in de werkplaats, maar vanaf vandaag was het een feit te noemen dat er twee composities van ICNG-stellen tegelijkertijd in dienst zijn op de HSL.

De rest zal nog door de TRAXX-locomotieven met de gekoppelde rijtuigen worden gereden, waarbij die geleidelijk worden vervangen door nieuwe ICNG-stellen. In totaal zullen er 14 composities nodig zijn om de HSL-treindienst tussen Amsterdam en Breda volledig door ICNG te laten rijden.

Proefritten

Momenteel is er nog sprake is van proefritten. Daarom is er de kans dat er op bepaalde momenten mogelijk geen of minder ICNG's worden ingezet, die dan uiteraard vervangen worden door het getrokken reizigersmaterieel. De afgelopen periode is dit al enkele malen gebeurd vanwege onderzoek naar enkele technische kinderziekten die niet naar boven zijn gekomen tijdens de eerdere besloten testritten. Momenteel heeft het meest gebruikte stel 3222 volgens Treinposities.nl in de rijdende dienst vanaf april al meer dan 17.500 kilometer gereden, waarmee de betrouwbaarheid zich goed lijkt te bewijzen.

Maarten Bakker (programmamanager NS) legt uit hoe de proefritten tot nu toe verlopen: “Het testen met reizigers aan boord is belangrijk, want we zien nu nieuwe zaken naar voren komen. Die kunnen we, voor we grootschalig treinen in gaan zetten, nog aanpassen. Zo willen we de impact voor reizigers beperken. We hebben bijvoorbeeld gemerkt dat de binnendeuren van de ICNG niet automatisch meer openen als ze meerdere keren geblokkeerd worden. Dit kwam ook in het reizigersonderzoek naar boven. Daarom is het zo belangrijk om uitgebreid in de praktijk te testen, want tijdens eerdere systeemtesten is dit niet gebleken. De leverancier gaat dit binnenkort met een software aanpassing oplossen."

Een andere kinderziekte betrof een buitendeur op de eerste dag van de inzet. "Een stekker van die deur was los geraakt. Hierdoor kreeg de machinist niet de bevestiging dat de deuren gesloten waren. Dit is dezelfde dag gevonden en verholpen."

Instroom en uitbreiding

De komende maanden zullen er meer nieuwe stellen vanuit de Poolse fabriek van Alstom instromen. De stellen die momenteel geleverd worden, zijn de stellen die direct uit de fabriek komen.

Momenteel komen er bijna wekelijks nieuwe treinstellen via Oldenzaal de grens over die na uitgebreide testprocedures door NS kunnen worden overgenomen. Op het huidige ogenblik bevinden zich zes splinternieuwe ICNG-treinstellen in het land, waarvan er momenteel drie (3133,3135,3222) in de commerciële dienst gebruikt worden, de andere drie (3134,3136,3137) bevinden zich nog in de toelatingsfase. De oudere stellen (met lagere nummers dan de 3222 en 3133) die momenteel hun testritten rijden, of nog bij de werkplaatsen van Alstom staan, zullen nog terug moeten naar de fabriek voor de nodige materiële aanpassingen voordat de NS deze zal accepteren.

Als alle huidige door de TRAXX-locomotief getrokken intercityrijtuigen vervangen zijn, zal de ICNG vanaf dat moment definitief ook de maximale snelheid van 200 kilometer per uur over de HSL kunnen gaan rijden. Dit zal naar verwachting eind 2024 gebeuren. Momenteel wordt de snelheid van 200 kilometer per uur al gehaald om de tijd weer in te halen vanwege een snelheidsbeperking op de HSL wat de aanleiding is vanwege schade aan een viaduct.

Ruime voldoende

Uit onderzoek van NS onder 591 reizigers blijkt dat reizigers de ICNG beoordelen met een 8,1 als rapportcijfer. In de trein kregen reizigers een vragenlijst waarin hen werd gevraagd om stellingen te scoren op aspecten als comfort, sfeer, reinheid, veiligheid en snelheid. Kijkend naar de scores dan springen de prettige verlichting (8,4), snelheid (8,4) en het aangenaam rij- en zitcomfort (8,3) er bovenuit. Het reizigersonderzoek is in de maand mei uitgevoerd.