Deense Spoorwegen gaat nieuwe fase in met ontwikkeling IC5 treinstellen

De Deense Spoorwegen (DSB) gaan een nieuwe fase in met de aankomende levering van de IC5 treinstellen door Alstom. Het ontwerp van de trein is inmiddels gereed dat er een mock-up als proefmodel gepresenteerd is, waarbij na goedkeuring de productie van start zal gaan.

Deze trein, waarvan er honderd zijn besteld, is gebouwd op het Coradia Stream platform die NS laat rijden onder de naam ICNG, en Italië als de Pop. Ook in Roemenië, Duitsland, Luxemburg en Spanje zal dit model vanaf de komende jaren gaan rijden.

Levering

De leveringsovereenkomst tussen DSB en Alstom is in april 2021 getekend. Deze aanschaf is de grootste investering in de geschiedenis van DSB. In de jaren 2025 tot aan 2029 zullen er honderd treinstellen worden geleverd die de IC3-, IC4-, IR4- en Øresund-treinen zullen vervangen. De totale investering in de nieuwe treinstellen bedraagt ​​ruim 2,86 miljard euro, waarbij ook het onderhoud in het contract is inbegrepen. Daarnaast is er een optie om nog eens 50 extra treinstellen extra te kunnen bestellen.

Techniek

De treinstellen zullen enkeldeks en zijn geschikt om een topsnelheid te halen van 200 km/h. De DSB heeft de trein IC5 genoemd omdat deze vijf rijtuigen heeft en omdat de naam een ​​uitbreiding is van IC3 en IC4. Voor het onderhoud van de stellen worden er twee nieuwe werkplaatsen door de DSB gebouwd. Deze komen in Aarhus en Kopenhagen. De treinstellen zijn geschikt voor 25 kV spanning.

We hebben samen met Alstom een ​​belangrijke mijlpaal bereikt. De IC5-treinen moeten over enkele jaren de ruggengraat zijn van klimaatvriendelijk, comfortabel en efficiënt treinverkeer in Denemarken. Nu de lay-out en het ontwerp van de treinsets eindelijk op hun plaats zitten, kan het werk om de IC5-treinen te produceren serieus beginnen.

Mock-up

Het doel van de mockup is om de functionaliteit en het ontwerp van de trein uit te testen voor verschillende groepen belanghebbenden, bijvoorbeeld gebruikers met beperkte mobiliteit. Daarnaast kan de mockup worden gebruikt om de training van het personeel van DSB voor te bereiden en, in het algemeen, om klanten te laten zien waar ze naar uitkijken in de voltooide trein. In één van de eerste fasen in het ontwerpproces van de ICNG voor NS werd er ook een mock-up gebouwd die aan diverse doelgroepen werd gepresenteerd.

Interieur

Het interieur van de nieuwe Deense IC5-trein zal grote vormen van comfort kennen. De materialen in de nieuwe IC5-treinen zijn allemaal afkomstig uit de Deense ontwerptraditie en bieden onder andere licht essenhout en stoelen. Er zijn driehonderd zitplaatsen per trein. De stoelen kunnen achterover geklapt worden, en hebben individuele armleuningen, leeslampjes en stopcontacten.

Ook is er een aparte coupé om koffie en thee of enkele simpele versnaperingen te halen. In zowel de coupe's als op de balkons zullen er reisinformatieschermen worden aangebracht die de reiziger op de hoogte moet houden over de reis.