NMBS rijdt eerste commerciële rit met nieuwe M7-rijtuigen

De eerste rijtuigen van het type M7 in een gemengde inzet (Foto: Frank Rijsdijk)
De eerste rijtuigen van het type M7 in een gemengde inzet (Foto: Frank Rijsdijk)

Afgelopen maandag heeft de NMBS voor het eerst de nieuwe M7-rijtuigen in de commerciele dienst gereden. Die ochtend reden drie splinternieuwe rijtuigen voorop in Piekuur-trein (P-trein) tussen Liège-Guillemins en Brussel-Zuid). Ook heeft de Belgische vervoerder aangegeven nog meer rijtuigen aan te willen schaffen.

De eerste commerciële inzet in de reizigersdienst betrof een trein die niet geheel voorzien was uit M7-rijtuigen. De rest van de trein bestond uit oudere M4-rijtuigen omdat er nog niet voldoende rijtuigen zijn om een gehele trein samen te stellen uit M7-rijtuigen.

De eerste drie M7-rijtuigen in de getrokken dienst reden met een HLE-27 locomotief voorop. Uitendelijk is het de bedoeling dat de rijtuigen een eigen motorwagen zullen krijgen.

Nieuwe aanschaf

De NMBS heeft aangegeven opnieuw wagons van het type M7 willen aan te willen schaffen. Hiervoor is er al een aanvullende optie aanwezig binnen de bestelling bij treinfabrikanten Bombardier en Alstom. De optie waar gebruik van wordt gemaakt is goed voor 917 bijkomende rijtuigen, wat het totaal op 1362 rijtuigen zou brengen, voor een totaalbedrag van 3,3 miljard euro. Het is momenteel onduidelijk of er gebruik wordt gemaakt van de gehele optie.

De eerste 445 rijtuigen uit de bestelling van 2015 zijn opgedeeld in 90 gemotoriseerde stuurrijtuigen, 65 stuurrijtuigen en 290 rijtuigen. Het aandeel van Bombardier in deze eerste bestelling wordt op 787 miljoen euro geraamd, het aandeel van Alstom op 471 miljoen euro.

'Slecht toegankelijk'

De Belgische 'Nationale Hoge Raad voor Personen met een Handicap' heeft hun onvrede geuit over de nieuwe bestelling van de rijtuigen. Het blijkt dat de hoogte van de opstaptreden niet overeenkomt met de hoogte van de perrons. Hierdoor zou volgens hun de de trein slecht toegankelijk zijn voor mindervaliden, stelt de Nationale Hoge Raad voor Personen met een Handicap. De NMBS zelf ziet een oplossing in het gebruiken van één multifunctioneel rijtuig per trein.

"Die M7’s zijn dubbeldekwagons en zijn absoluut nodig om de stijging van het aantal passagiers op te vangen", heeft de NMBS laten weten tijdens de aankoop. "We gaan ervoor zorgen dat alle treinen een multifunctioneel rijtuig hebben, een grote open ruimte met een aangepast toilet en aangepast intercomsysteem", vervolgen ze.

CD&V Kamerlid Jef Van den Bergh is van mening dat de minister voor Mobiliteit François Bellot in moet grijpen. "De regering heeft bij de eerste bestelling gezegd dat er geen nieuwe treinen besteld zouden worden zonder eerst de kwaliteit van het geleverde materieel te evalueren. Dat lijkt ook mij nog steeds de beste optie, niet in het minst op het vlak van toegankelijkheid."

Verschillende perronhoogtes

In 2017 werd bekend gemaakt dat slechts 64 van de 550 NMBS-stations volledig toegankelijk zijn voor mindervalide reizigers. Doordat veel perrons verschillende hoogtes hebben is op veel stations geen gelijkvloerse instap mogelijk. Volgens de NMBS zou in 2017 het tempo van de nog om te bouwen stations op 5 per jaar liggen.

Om toegankelijk te zijn, moeten de treinstations aan enkele voorwaarden voldoen. Zo moeten alle perrons minstens 76 centimeter hoog zijn en bij perrons die niet op op straatniveau liggen moeten voorzien zijn van een lift of een hellingbaan. Daarnaast moeten er ook blinde­geleidelijnen en een kaartautomaat zijn.