Eurostar Amsterdam - Londen verder vertraagd

Het jaar 2019 zou eindelijk het jaar van de directe Eurostar moeten worden, maar inmiddels is duidelijk dat de rechtstreekse Eurostar Amsterdam - Londen verder vertraagd is. Pas in 2020 kan de Eurostar naar Londen gaan rijden.

Hoewel de Eurostar weliswaar al lang klaar om de directe treindienst te kunnen starten, zijn de internationale verdragen nog niet. “De totstandkoming van de verdragen duurt langer dan gehoopt”, schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven samen met staatssecretaris Mark Harbers aan de Tweede Kamer. De bedoeling was dat eind dit jaar politieke overeenstemming zou zijn over de grenscontroles. Maar na maanden van praten is er nog geen akkoord met betrokken landen. “Voor een aantal onderwerpen is nadere uitwerking noodzakelijk.

Het gaat dan onder andere om nadere uitwerking van de afspraken over politiesamenwerking tussen Frankrijk, België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast is nadere uitwerking nodig over de omvang van bevoegdheden die de UK Border Force (UKBF) krijgt in Nederland”.

Begin 2020

De inzet van het kabinet is nu om de politieke overeenstemming begin februari 2019 te realiseren. De nieuwe vertraging is een tegenslag. De Tweede Kamer drong er juist op aan dat de directe trein Amsterdam – Londen vóór december 2019 gerealiseerd zou worden. Maar naar nu blijkt is zelfs die planning te optimistisch. De hoop is nu dat de directe trein begin 2020 kan gaan rijden. Van Londen naar Amsterdam rijdt de Eurostar al wel. De bedoeling was dat er in juni 2019 een derde Eurostar bij zou komen, maar door de verdere vertraging is het onzeker of dat doorgaat.

Douane

Treinreizigers zullen straks al op Amsterdam en Rotterdam te maken krijgen met grens- en  beveiligingscontroles. Als het Verenigd Koninkrijk instemt met het uittredingsakkoord geldt er voor douaneformaliteiten (en toezicht) een overgangsperiode tot eind 2020. Van Veldhoven: “Wanneer er echter sprake is van een ‘no deal’ Brexit op 29 maart 2019, spelen de douaneformaliteiten en toezicht al een rol bij de start van de directe verbinding”. Douanetoezicht vindt volgens de douanewetgeving plaats vanaf het moment dat goederen het grondgebied van de EU binnenkomen of tot het moment van uitgaan.

Nederland is niet het eerste land waar de Eurostar de EU binnenkomt of het laatste land waar de Eurostar de EU uitgaat. Van Veldhoven: “Voor het behouden van een directe verbinding tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk na Brexit zullen aanvullende internationale afspraken moeten worden gemaakt met de betrokken landen”.

Planning

In de oorspronkelijke plannen zou de Eurostar per december 2017 gaan rijden. Eerst werd de lancering uitgesteld omdat de nieuwe treinen enkele maanden later dan gepland geleverd werden. Vlak voor de lancering werd duidelijk dat de trein alleen rechtstreeks van Londen naar Amsterdam kan gaan rijden. De Eurostar rijdt weliswaar ook al rechtstreeks naar Londen, maar reizigers mogen niet mee. Die zijn in Nederland aangewezen op de Thalys, en stappen in Brussel over op de Eurostar. Wel mag de Eurostar gebruikt worden voor reizen Amsterdam – Brussel (en v.v.).

Foto: Treinenweb
De inmiddels gerealiseerde douanepost en reizigersterminal op Amsterdam Centraal die nog niet geopend kan worden. (Foto: Treinenweb)

 

Bron: Treinreiziger