Bedrijf strijdt voor claim NS wegens tekort zitplaatsen

Het Amsterdamse claimbedrijf ConsumentenClaim probeert voor reizigers een schadevergoeding los te krijgen bij de NS wegens de overvolle treinen. De organisatie is gespecialiseerd in massaclaims en verwacht een goede kans te maken.

Reizigersorganisatie Rover meldde maandag in het nieuws dat zij een recordaantal van 3600 klachten hebben gekregen in een maand tijd. En dit aantal zal de komende maanden nog hoger op kunnen lopen door gebrek aan materieel bij de NS.

"Dit moet worden aangepakt", zegt directeur Stef Smit van ConsumentenClaim. Hij wijst op de algemene voorwaarden van de NS, waarin staat dat de NS een 'inspanningsverplichting' heeft om de reiziger een zitplaats aan te bieden. "Ik denk dat het tijd wordt voor een partij om dit een keertje aan te pakken en de rechter zich hierover uit te laten spreken,'' vindt Smit.

Het bedrijf ConsumentenClaim heeft de treindrukte al langer in het vizier. "Ik wilde ze wel eerder aanpakken, maar er ontbrak steeds een juridisch haakje om de claim aan op te hangen,'' legt Smit uit. "Maar nu de NS aangeeft dat er ook nog eens minder treinen komen dit jaar, zien we dat ze niet voldoen aan hun inspanningsverplichting."

Het bedrijf roept reizigers op die menen recht te hebben op een schadevergoeding, om zich maandag melden bij ConsumentenClaim. Als de NS niet aangeeft meer treinen in te zetten, dan hebben ze volgens Smit recht op een schadevergoeding.


Foto: Harrie van Veen (Flickr;CC)