Telecommunicatiestoring legde dinsdagavond treinverkeer in Duitsland stil

 (Foto: DelftTrains)
(Foto: DelftTrains)

Het treinverkeer in Duitsland is dinsdagavond urenlang ontregeld geweest door een landelijke storing in het GSM-R-systeem, het digitale communicatienetwerk van het spoor. Spoorvervoerder Deutsche Bahn besloot daarop alle treinen tijdelijk stil te zetten.

Volgens Duitse media kwam het treinverkeer in de loop van de nacht, rond 01.00 uur, geleidelijk weer op gang. Over de precieze oorzaak van de storing is vooralsnog niets bekendgemaakt.

Storing in GSM-R systeem

De storing trof het zogeheten GSM-R-netwerk. Dat systeem is essentieel voor de dagelijkse spooroperatie, omdat het wordt gebruikt voor de communicatie tussen machinisten, verkeersleiding en andere operationele diensten. Wanneer die verbinding wegvalt, kan niet langer worden gegarandeerd dat treinverkeer veilig en gecoördineerd blijft verlopen. Om veiligheidsredenen worden treinen in zo'n situatie daarom vaak stilgezet of alleen nog onder zeer beperkte voorwaarden toegelaten. Ook in Nederland vond een dergelijke storing plaats in 2021.

Volgens Deutsche Bahn werden treinen tijdens de storing zoveel mogelijk naar stations geleid, zodat reizigers konden uitstappen. Bestuursvoorzitter Evelyn Palla zei daarover tegen Bild dat eerst geprobeerd werd om passagiers veilig uit de treinen te krijgen, voordat gewerkt kon worden aan het verhelpen van het onderliggende probleem. De spoorvervoerder meldde later dat technici de storing hadden opgelost en dat de dienstregeling stap voor stap werd hervat. Wel waarschuwde DB dat reizigers ook daarna nog rekening moesten houden met beperkingen, vertragingen en uitval.