GoVolta gaat volgend jaar de concurrentie aan met betaalbare ritten naar Duitsland
De Nederlandse spoorwereld krijgt er in 2026 een nieuwe speler bij. De internationale treinmaatschappij GoVolta kondigt de introductie aan van betaalbare, rechtstreekse intercityverbindingen vanuit Amsterdam naar Hamburg, Berlijn en - vanaf december 2026 - Parijs.
Het bedrijf belooft scherpe ticketprijzen, altijd een gegarandeerde zitplaats en een reizigerservaring die moet concurreren met het vliegtuig.
Betaalbaar en een gegarandeerde zitplaats
"We merken dat veel mensen graag de trein willen nemen, maar nu vaak uitkomen bij het vliegtuig of auto omdat de trein te duur of te ingewikkeld is," zegt mede-oprichter Maarten Bastian. "Met GoVolta gaan we het heel eenvoudig maken: betaalbare tickets en altijd een gegarandeerde zitplaats. Daarnaast bieden we kant-en-klare stedentrips aan. Je boekt dus direct je hotel erbij, alleen stap je nu in de trein in plaats van in het vliegtuig."
Geleidelijke uitrol
Op 19 maart 2026 rijdt de eerste trein naar Berlijn, gevolgd door de eerste rit naar Hamburg op 20 maart 2026. In de beginfase worden beide routes drie keer per week bediend: Amsterdam–Berlijn op dinsdag, donderdag en zondag, en Amsterdam–Hamburg op maandag, woensdag en vrijdag. De dienstregeling zal niet strak gepland worden, en zal voorzien van zijn ruime tussenstops zodat eventuele vertragingen makkelijk weggewerkt kunnen worden.
Vanaf de zomer van 2026 worden beide routes opgeschaald naar een dagelijkse dienst. De Berlijnse trein stopt in Amersfoort, Deventer, Hengelo, Bad Bentheim, Osnabrück en Hannover. Richting Hamburg stopt de trein in Amersfoort, Deventer, Hengelo, Bad Bentheim en Bremen.
Vanaf december 2026 komt er bovendien een dagelijkse rechtstreekse verbinding tussen Amsterdam en Parijs, een belangrijke volgende stap in de uitbreiding van het netwerk. Ook zijn er plannen voor ritten naar Frankfurt, München, Kopenhagen, Brugge en Basel. Deze zijn al bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) gemeld.
Betaalbaar alternatief voor vliegtuig en auto
GoVolta positioneert zich als een low-costmaatschappij op het spoor. Tickets beginnen bij 10 euro voor een enkele reis. De gemiddelde prijs voor Amsterdam-Berlijn ligt rond de 30 euro - beduidend lager dan wat huidige aanbieders, zoals bijvoorbeeld NS International vragen.
Belgische i10-rijtuigen en een volwaardig restaurantrijtuig
Om de treindienst mogelijk te maken heeft GoVolta 13 i10-rijtuigen van de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS overgenomen. Het onderhoud wordt verzorgd door Brouwer Technology, dat nauw betrokken is bij het project. Vervoerder Keolis zal betrokken worden bij de exploitatie. Zij zullen verantwoordelijk zijn voor de tractie, machinisten, planning en de uitvoering op het spoor.
Niet alle dertien rijtuigen worden ingezet. Een typische GoVolta-trein zal bestaan uit: een locomotief, zeven 2e klasse-rijtuigen (Economy), één 1e klasse-rijtuig (Comfort), een boordrestaurant.
De Economy Class is voorzien van moderne open rijtuigen met comfortabele stoelen, en de Comfort Class biedt meer ruimte, rust en een 2-1-opstelling voor werken of ontspannen. Ook kunnen reizigers voor in deze coupé een XL Duo Seat boeken: een extra stoel tegenover zichzelf, voor meer ruimte en gegarandeerd zitten in de rijrichting.