NS adviseert reizigers rustige treinen te nemen tijdens drukke maand september

NS verwacht dat september opnieuw de drukste maand van het jaar wordt, vooral op dinsdagen en donderdagen tijdens de spits. De vervoerder wijst reizigers daarom op alternatieve treinen en zet onder meer pushmeldingen in via de NS-app, waarin per trein de drukte zichtbaar is. Ook biedt NS korting op rustigere treinen met de PrijsTijd Deal, herkenbaar aan de ‘druktepoppetjes’ in de app.
Volgens NS is het niet altijd nodig om buiten de spits te reizen om een zitplaats te vinden. In een persbericht worden concrete voorbeelden genoemd van rustige alternatieven vlak voor of na drukke treinen. Zo is de intercity van 08:23 uur van Breda naar Rotterdam vaak overvol, terwijl drie minuten later vanaf hetzelfde perron de Eurocity vertrekt, waarin meer dan de helft van de zitplaatsen nog vrij is. Verder noemt NS alternatieven op dinsdagochtend voor reizigers vanaf Den Haag Moerwijk, Driebergen-Zeist, Den Bosch, Rotterdam en Meppel. Flexibele reizigers kunnen bovendien beter op een andere dag reizen dan dinsdag of donderdag.
Langere treinen
NS verlengt de treinen bovendien door het hele land treinen dit najaar. Vooral reizigers tussen Alkmaar - Utrecht, Utrecht -Nijmegen en Rotterdam – Leiden zullen dit merken. Tegelijkertijd benadrukt de vervoerder dat dit zijn grenzen kent. Volgens dienstregelingsdirecteur Tijmen Voet rijden langere treinen buiten de spits grotendeels leeg of staan ze geparkeerd, wat duur en inefficiënt is. Nog meer treinen laten rijden of verlengen zou grote maatschappelijke investeringen vergen die uiteindelijk door reizigers en belastingbetalers moeten worden opgebracht. Spreiding van reizigers blijft daarom volgens NS de slimste oplossing.
Werkzaamheden
Daarnaast wil de vervoerder ook benadrukken dat spoorbeheerder ProRail dit najaar werkzaamheden uitvoert die hinder kunnen veroorzaken. Onder andere rond Den Haag Centraal (september), Vught (oktober) en Schiphol (november) wordt er aan het spoor gewerkt. NS doet er alles aan om een betrouwbare dienstregeling te bieden, vervangend vervoer te regelen en reizigers goed te informeren. Omdat bussen veel minder capaciteit hebben dan treinen, is het advies rond de werkzaamheden bij Vught om de spits te mijden.