Ministerie start juridische procedure tegen aannemers HSL-Zuid

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat eist een schadevergoeding van het consortium dat de viaducten op de hogesnelheidslijn (HSL) tussen Schiphol en Rotterdam heeft gebouwd. Door ontwerpfouten moeten treinen op de HSL-Zuid op meerdere plekken langzamer rijden, wat leidt tot grote herstelkosten.
Demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen heeft de Tweede Kamer laten weten dat het ministerie juridische stappen heeft gezet tegen het consortium. Hij benadrukt dat hiermee wordt voorkomen dat de belastingbetaler opdraait voor de hoge herstelkosten.
Langdurig herstel
Het herstel van tien viaducten op het traject kan volgens schattingen wel een half miljard euro kosten en zal nog jaren duren. ProRail-topman John Voppen voorspelde eerder dit jaar dat de omvang van de werkzaamheden groot zal zijn en langdurig hinder kan veroorzaken.
Aartsen wil binnenkort met de bouwbedrijven in gesprek over een oplossing en verwacht dat zij de ernst van de situatie inzien en meewerken aan herstel van de viaducten.