Reisplanner en website van NS onbereikbaar door storing

De NS kampt momenteel met een storing in hun website en de app. (Foto: Treinenweb)
De NS kampt momenteel met een storing in hun website en de app. (Foto: Treinenweb)

Maandagochtend hebben veel treinreizigers problemen bij het plannen van hun reis via de website en app van NS. Het spoorbedrijf kampt met een grote IT-storing, waardoor reizigers hun reisadvies niet of nauwelijks kunnen opvragen. Ook ticketautomaten werken niet en OV-fietsen kunnen niet verhuurd worden.

De storing zorgt voor veel frustratie, juist in de drukke ochtendspits wanneer veel mensen afhankelijk zijn van actuele reisinformatie om op tijd op werk of school te komen. Volgens een woordvoerder werken de app en website slecht of helemaal niet. Zo geeft de NS-app bij het plannen van een reis aan dat er geen internetverbinding is. Op moment van schrijven is de website volledig onbereikbaar. Daarnaast kunnen reizigers ook geen gebruik maken van de ticketautomaten op het station en werkt het verhuren van nieuwe OV-fietsen niet. Reizigers die een OV-fiets in gebruik hebben kunnen deze wel op slot zetten en van het slot halen. 

Op de stations zelf functioneren de borden met vertrektijden en storingsmeldingen wel. Reizigers kunnen zo nog de belangrijkste informatie krijgen, al geeft dit minder informatie dan via de app.

Volgens ingewijden ligt de fout bij de configuratie van de domeinnaam ns.nl. NS is momenteel bezig met het uitrollen van een oplossing. Naar verwachting zou dit binnen enkele uren verholpen moeten zijn.