NS boekt opnieuw verlies in afgelopen halfjaar, maar komt vaker op tijd aan

De Nederlandse Spoorwegen hebben in de eerste helft van 2025 een onderliggend verlies van 60 miljoen euro geleden. Hoewel dat iets beter is dan in dezelfde periode van 2024 met een verlies van 65 miljoen euro, is het nog altijd onvoldoende om financieel gezond te zijn. Toch boekt NS vooruitgang omdat treinen stipter op tijd rijden en reizigers vaker een zitplaats vinden.
Volgens financieel directeur Angelique Magielse is er sprake van een "bemoedigende start van de nieuwe hoofdrailnetconcessie". Ook zouden volgens haar de PrijsTijd Deals bijdragen aan het groeiende reizigersaantal. “De opbrengsten stijgen, de kosten dalen en de prestaties op het spoor zijn verbeterd. Maar we zijn er nog niet,” waarschuwt ze. Tegelijkertijd worden de financiën onder druk gezet door lagere overheidsbijdragen en bezuinigingen op studentenkaarten. Het spoorbedrijf benadrukt dat het nog tot 2027 nodig heeft om structureel zwarte cijfers te schrijven.
Prestaties in dienstregeling verbeterd
De operationele prestaties laten een duidelijke verbetering zien. Sinds de start van de nieuwe concessie per 1 januari zijn de normen voor punctualiteit aangescherpt, waarbij nu wordt gemeten op drie en tien minuten in plaats van vijf en vijftien. NS en ProRail hebben samen met het programma Betrouwbaar Beter extra maatregelen genomen om vertragingen te beperken, ondanks de vele infrastoringen. De zitplaatskans in de tweede klas voldoet inmiddels aan de nieuwe prestatienormen.
Ook in de reizigersgroei zijn er positieve signalen te melden. In de eerste helft van 2025 werd 2,2 procent meer gereisd dan een jaar eerder, ondanks de verstorende effecten van stakingen en de NAVO-top. Vooral in de daluren ziet NS meer reizigers dankzij aantrekkelijke prijsacties. Zo zijn er dit jaar bijna 90 procent meer PrijsTijd Deals verkocht dan in 2024. Bovendien wint het in- en uitchecken met de betaalpas aan populariteit, wat het reizen met het openbaar voervoer toegankelijker maakt voor incidentele reizigers.
Besparingen
Om financieel gezond te worden, moet NS de kosten verder omlaag brengen. Het bedrijf mikt op een jaarlijkse besparing van 200 miljoen euro vanaf 2028. Daarbij wordt onder andere gesneden in overheadkosten, externe inhuur en IT. Zo is de Jongerendagkaart vervangen door een kortingskaart. NS verwacht eind 2025 al 50 miljoen van het totale besparingsdoel te hebben bereikt. Ondanks de huidige verliezen blijft NS investeren: dit jaar is er 146 miljoen euro gestoken in modernisering van treinen, werkplaatsen en stations. Zo wordt er momenteel gewerkt aan de modernisering van de VIRM-4, de inbouw van ERTMS, en worden in een deel van de Sprinter-treinen een aantal eerste klas zitplaatsen gedeklasseerd naar de tweede klas.