NS-directeur Wouter Koolmees biedt excuses aan reizigers aan

 (Foto: Daisy Fotografie / Beeldbank NS)
(Foto: Daisy Fotografie / Beeldbank NS)

NS-directeur Wouter Koolmees heeft dinsdag persoonlijk een e-mail gestuurd naar alle NS-klanten. Hierin biedt hij excuses aan dat er voor de vierde gestaakt is in twee weken tijd. Ook geeft in hij in de mail antwoord op de beperkte mogelijkheden die de NS kan bieden aan de vakbonden.

Eerder deze week liet Koolmees weten dat hij het teleurstellend vindt dat er vandaag weer gestaakt wordt. "Zo worden meer dan 1 miljoen reizigers weer de dupe van een cao-conflict bij NS. Daar baal ik van en daar wil ik de reizigers mijn excuses voor aanbieden. Ik roep deze twee vakbonden (FNV en VVMC, red.) op om weer snel aan de onderhandelingstafel te komen en acties op te schorten".

Brief

In de brief die aan alle klanten van NS via e-mail werd gestuurd staat het volgende:

Beste […],

Wij spreken elkaar niet vaak één op één. Toch vind ik het van belang nu van me te laten horen. U bent tenslotte de belangrijkste reden waarom we bij NS doen wat we doen: Nederland voor iedereen duurzaam bereikbaar houden.

Dat is ook precies waarom ik er zo van baal dat u vandaag voor de vierde keer te maken krijgt met de gevolgen van een staking op het spoor. Daarvoor zou ik u graag mijn excuses willen aanbieden. Het is hinder die u niet verdient.

De stakingen zijn het gevolg van vastgelopen cao-onderhandelingen tussen vakbonden en NS. Hoewel van groot belang voor ons bedrijf, zijn deze onderhandelingen uiteindelijk een intern conflict waar u part noch deel aan hebt. Mede daardoor vind ik het vervelend dat u op een dag als vandaag niet van NS krijgt wat u mag verwachten.

Mijn collega’s verzorgen uw treinreis. Een vrolijke omroep in de trein, goede service op het station: het maakt een wereld van verschil. Andere collega’s zorgen er juist achter de schermen voor dat u uw trein kunt nemen; bijvoorbeeld door een dienstregeling of werkrooster te maken of te sleutelen aan de treinen.

Al die collega’s verdienen een goede beloning. Dat is ook een investering in de toekomst van uw reis. Tegelijkertijd willen we ook blijven investeren in mooie stations, nieuwe en schone treinen en het betaalbaar houden van onze kaartjes. Zaken waar u als reiziger ook wat aan heeft.

De financiële mogelijkheden voor ons bedrijf - met vijf jaar verlies op rij en ook dit jaar geen winst – zijn beperkt. Wij moeten zoals ieder ander bedrijf onze balans op orde brengen, NS kan niet structureel meer geld uitgeven dan ze heeft.

Hoe nu verder? NS was nog niet uit onderhandeld. Helaas lukt onderhandelen maar slecht als niet iedereen zich aan tafel meldt. Daarom zullen we de vakbonden nu een zogenoemd eindbod doen en hen vragen dit voor te leggen aan hun leden. Het woord is dan aan hen.

Dat de stakingen met deze stap snel tot een einde zullen komen, kan ik helaas niet beloven. Ik hoop wel dat de bonden en NS alsnog snel tot een oplossing komen. In uw belang, dat van mijn collega’s en voor de toekomst van NS.

Met vriendelijke groet,

Wouter Koolmees
President-directeur NS