TU Delft presenteert zwevende hyperloop-pod
Afgelopen donderdag onthulde Delft Hyperloop hun opgeschaalde hyperloop-pod, Theia. De presentatie vond plaats tijdens een publiek evenement op de campus van de TU Delft. Met de presentatie van deze baanbrekende techniek is er een nieuwe stap gezet in toekomstig transport via de hyperloop.
De organisatie van Delft Hyperloop die uit 43 studenten van de TU Delft bestaat, heeft laten zien dat ze klaar zijn voor de integratie met de European Hyperloop Center (EHC) in Veendam. Daar is een 420 meter lang test-buis geplaatst dat de basis legt voor de standaardisatie van hyperloop infrastructuur in Europa. Door een innovatieve pod te bouwen die is afgestemd op de infrastructuur van de EHC draagt Delft Hyperloop bij aan de standaardisatie van hyperloop technologie, een van de grootste uitdagingen op de weg naar een geïmplementeerd hyperloop netwerk.
Eerste baanbrekende proeven
De eerste proeven met de hyperloop in Nederland zijn nog lang niet op het formaat van pod's waar meerdere mensen in kunnen stappen. Maar een van de eerste belangrijke stappen is gezet met Theia, een transportsysteem vergelijkbaar met het formaat van een Volkswagen Golf. Het ontwerp is drie keer groter dan de eerdere prototypes, claimt Delft Hyperloop.
De pod wordt in Delft getest op een speciaal ontworpen testbaan van vijftien meter lang, en drie meter hoog. De testbaan is in drie weken tijd door de studenten zelf opgebouwd en komt qua afmetingen op de millimeter precies overeen met de testfaciliteit in Veendam. Door in Delft al maanden testen uit te voeren op de test-track heeft het team als doel om zoveel mogelijk van hun innovaties werkend te krijgen voor de wereldwijde studenten competitie in juli, de European Hyperloop Week.
De pod Theia betekende voor de studenten nieuwe uitdagingen, omdat deze zwaarder was, hogere spanningen aan moest kunnen, en met behulp van acht magnetische levitatiecomponenten zijn gewicht van 1.400 kilogram op moet kunnen tillen om te kunnen zweven. En dat met een minimale stroomspanning van 1 kWh, wat vergelijkbaar is met een broodrooster. Ook hebben de studenten van de universiteit onderzoek gedaan naar de de toepassing van 'banking'. Dat is een manier van leunen in de bocht, wat er uiteindelijk voor zorgt dat de straal van een bocht kleiner kan zijn. Dit is te vergelijken met een schaatser die een hoek maakt in een scherpe bocht.
Sophie Loogman, Team Captain van Delft Hyperloop, heeft met vreugde gereageerd op de bewezen proeven: "Theia is het resultaat van een jaar lang ontwerpen, bouwen en testen. Dat ging zeker niet zonder slag of stoot. We laten hiermee niet alleen een technologisch hoogstandje zien, maar ook een signaal aan de wereld: de hyperloop is haalbaar. Nu we samen richting een standaard systeem werken, lijkt de hyperloop dichterbij dan ooit". In juli mogen ze het zweefvoertuig presenteren in de testbuis van EHC in Veendam.
Hyperloop
De hyperloop is een toekomstig vervoersmiddel wat door Elon Musk bedacht is, waarmee mensen en goederen op efficiënte en snelle wijze getransporteerd kunnen worden. Stel je een lange buis voor waar bijna geen lucht in zit - een soort vacuümbuis. In die buis rijdt een speciale capsule (of ‘pod’) die zweeft, bijvoorbeeld met behulp van magneten. Omdat er weinig luchtweerstand is en bijna geen wrijving, kan de capsule met heel hoge snelheden reizen - met mogelijke snelheden boven de 1.000 kilometer per uur. Hyperloop Delft zegt dat je in de toekomst met de hyperloop in 30 minuten een afstand van afleggen 500 kilometer per uur. Dat is van Amsterdam naar Parijs. het transport is zelfs duurzamer dan het vliegtuig omdat er geen fossiele brandstoffen voor nodig zijn.
Niet alleen passagiers kunnen in de toekomst met en hyperloop reizen, maar ook wordt er door de Delft Hyperloop onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om goederen op geautomatiseerde en effiente wijze te kunnen transporteren.
In zowel Nederland als het buitenland wordt er volop geëxperiminteerd met de hyperloop. In Nederland houdt het commerciële bedrijf Hardt Hyperloop zich bezig met de ontwikkeling van het zwevende vervoersmiddel, waarbij Delft Hyperloop als een jaarlijks wisselend non-profit studententeam van TU Delft, innovatieve ontwikkelingen ontwerpen en testen.
In het buitenland heb je onder meer in Amerika het bedrijf Virgin Hyperloop dat al zover is om mensen te kunnen transporteren via een buis. En ook heb je in München de TUM Hyperloop dat zich in Duitsland bezig houdt met de ontwikkeling.