Werk aan Maaslijn gaat eindelijk van start

Het werk aan de elektrificatie van de Noordelijke Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond begint serieus vorm te krijgen met de eerste treinvrije periode op zaterdag 31 mei en zondag 1 juni. In dit weekend rijden er geen treinen tussen Venlo en Mook-Molenhoek, en worden reizigers met bussen vervoerd.
De aannemer Swietelsky legt in deze periode funderingen voor de toekomstige bovenleidingen, onder andere tussen de straat Mariagaarde en Cuijk op zaterdag en op zondag bij de stations Cuijk en Boxmeer.
Voorbereidingen werkzaamheden
Tegelijkertijd worden voorbereidingen getroffen voor latere werkzaamheden in augustus. De aannemer brengt dit weekend materialen zoals spoorstaven en dwarsliggers naar de stations Venray, Boxmeer en Cuijk. Deze zullen worden gebruikt tijdens een langere stremming van ruim een week tussen 9 en 17 augustus, wanneer er opnieuw geen treinverkeer mogelijk is tussen Venlo en Mook-Molenhoek. Een andere kortere stremming is gepland van 16 tot en met 23 juni, maar die geldt alleen in de avonduren.
De elektrificatie van het 80 kilometer lange traject is hard nodig. Dagelijks maken zo’n 22.000 reizigers gebruik van de Maaslijn, waar op dit moment nog dieseltreinen van Arriva rijden. Het project heeft flinke vertraging opgelopen; oorspronkelijk zou het ombouwproject al in 2020 plaats hadden moeten vinden. De planning is om eind 2027 de elektrificatie volledig afgerond te hebben. De elektrische Flirt-treinen van Arriva zijn momenteel ook gebouwd, en staan momenteel in de opslag.
Aanpassing aan Maaslijn
Naast elektrificatie worden ook andere verbeteringen doorgevoerd. Op vier locaties komt extra spoor, en op diverse plekken worden bochten verruimd zodat treinen sneller kunnen rijden. Bovendien past ProRail twintig overwegen aan. De werkzaamheden vinden plaats in fases, waarbij het noordelijke deel van de lijn – van Nijmegen naar Venlo – als eerste wordt aangepakt.