NS en ÖBB nemen nieuwe generatie NightJet in dienst naar Wenen en Innsbruck

Vandaag is de eerste nieuwe generatie NightJet aangekomen op Amsterdam Centraal. Deze nachttrein van de ÖBB rijdt dagelijks tussen Amsterdam en Wenen/Innsbruck en heeft naast een nieuw modern design ook meer comfort, nieuwe accomodaties zoals de 'mini cabins', en meer privacy voor de reizigers.

De nieuwe treinen nemen de plaats in van de nachttreinen die sinds 2021 vanuit Amsterdam naar Oostenrijk rijden. Via Duitsland brengen deze nachttreinen slapende reizigers naar hun bestemming. Volgens NS maakten tot nu toe ongeveer 750.000 reizigers gebruik van de verbinding tussen Nederland en Oostenrijk.

De aankomst van de nieuwe generatie NightJet op spoor 2 van Amsterdam Centraal. (Rechten: Treinenweb/Clayweb)
De aankomst van de nieuwe generatie NightJet op spoor 2 van Amsterdam Centraal. (Rechten: Treinenweb/Clayweb)
Het Vectron-stuurrijtuig van de Nightjet met zitplaatsen en rolstoelruimte. Deze cabine wordt in Nederland niet gebruikt vanwege het ontbreken van de benodigde apparatuur. (Rechten: Treinenweb/Clayweb)
Het Vectron-stuurrijtuig van de Nightjet met zitplaatsen en rolstoelruimte. Deze cabine wordt in Nederland niet gebruikt vanwege het ontbreken van de benodigde apparatuur. (Rechten: Treinenweb/Clayweb)
De inhuldiging van de nieuwe generatie NightJet op Amsterdam Centraal. (Rechten: Treinenweb/Clayweb)
De inhuldiging van de nieuwe generatie NightJet op Amsterdam Centraal. (Rechten: Treinenweb/Clayweb)

Overnachting in de NightJet

De trein biedt in totaal plaats aan 520 reizigers. Passagiers kunnen kiezen uit verschillende accommodaties: een privé-slaapkamer met zitgedeelte en eigen badkamer voor één of twee personen, een compacte minicabine voor één persoon, of een gedeelde slaapkamer met meerdere ligplaatsen – ideaal voor bijvoorbeeld gezinnen tot vier personen. Deze gedeelde coupé is desgewenst ook exclusief te reserveren voor een reisgezelschap.

Voor rolstoelgebruikers is er een speciaal ingerichte coupé beschikbaar, geschikt voor twee rolstoelreizigers en twee begeleiders. Direct naast deze coupé bevindt zich een rolstoeltoegankelijk toilet. Daarnaast beschikt de trein over vier zitrijtuigen met in totaal 192 zitplaatsen.

De gang in de slaaprijtuigen (Rechten: Treinenweb/Clayweb)
De gang in de slaaprijtuigen (Rechten: Treinenweb/Clayweb)
De slaapcoupe die voorzien is van het meeste comfort voor de reiziger. (Rechten: Treinenweb/Clayweb)
De slaapcoupe die voorzien is van het meeste comfort voor de reiziger. (Rechten: Treinenweb/Clayweb)
De slaapcoupe is voorzien van een kleine badkamer met douche. (Rechten: Treinenweb/Clayweb)
De slaapcoupe is voorzien van een kleine badkamer met douche. (Rechten: Treinenweb/Clayweb)
De ligcoupe in de Nightjet, met gemiddeld comfort. (Rechten: Treinenweb/Clayweb)
De ligcoupe in de Nightjet, met gemiddeld comfort. (Rechten: Treinenweb/Clayweb)
De mini-cabine is de goedkoopste accomodatie. Hier kan je met alle privacy in alle rust vertoeven. (Rechten: Treinenweb/Clayweb)
De mini-cabine is de goedkoopste accomodatie. Hier kan je met alle privacy in alle rust vertoeven. (Rechten: Treinenweb/Clayweb)
De mini-cabine is niet hoog, maar je kan er wel prima in liggen. (Rechten: Treinenweb/Clayweb)
De mini-cabine is niet hoog, maar je kan er wel prima in liggen. (Rechten: Treinenweb/Clayweb)
De mini-cabine heeft een handig deurtje om contact te kunnen zoeken met je medereiziger in de cabine naast je. Het deurtje is dubbel beveiligd zodat deze aan beide kanten open moet worden gedaan. (Rechten: Treinenweb/Clayweb)
De mini-cabine heeft een handig schuifdeurtje om contact te kunnen zoeken met je medereiziger in de cabine naast je. Het deurtje is dubbel beveiligd zodat deze aan beide kanten open moet worden gedaan. (Rechten: Treinenweb/Clayweb)
De NightJet is ook voorzien van een speciale coupe die geschikt is voor rolstoelen. (Rechten: Treinenweb/Clayweb)
De NightJet is ook voorzien van een speciale coupe die geschikt is voor rolstoelen. (Rechten: Treinenweb/Clayweb)
De rolstoelcoupe is geschikt voor een gezin, en telt vier bedden.  (Rechten: Treinenweb/Clayweb)
De rolstoelcoupe is geschikt voor een gezin, en telt vier bedden. (Rechten: Treinenweb/Clayweb)

Comfort

Reizigers in de mini-cabins ontvangen een standaard ontbijt, terwijl passagiers in de First en Deluxe slaapkamers hun ontbijt à la carte kunnen samenstellen. Aan boord zijn tien servicekeukens aanwezig waar maaltijden, snacks en drankjes besteld kunnen worden. Reizigers met een zitplaats kunnen hier ook terecht om ontbijt te kopen.

De trein is uitgerust met diverse technische vernieuwingen die het reiscomfort verhogen. Zo is er gratis wifi, zijn er meerdere oplaadpunten beschikbaar en kunnen reizigers in de slaapcoupés zelf de temperatuur en verlichting instellen. Dankzij verbeterde wielen en vering wordt een rustige en comfortabele nachtrust geboden. De slaapcabines en mini-cabins zijn afsluitbaar met een digitale toegangspas, vergelijkbaar met hotels. In het zitgedeelte zijn bagagerekken voorzien van ingebouwde sloten, te openen met een zelfgekozen pincode.

In alle compartimenten kan je de temperatuur en het licht instellen. Ook is er een intercom aanwezig voor hulp en noodgevallen. (Rechten: Treinenweb/Clayweb)
In alle compartimenten kan je de temperatuur en het licht instellen. Ook is er een intercom aanwezig voor hulp en noodgevallen. (Rechten: Treinenweb/Clayweb)
De minicabines zijn af te sluiten met een eigen NFC-kaart. Dit kan ook een bankpas of OV-chipkaart zijn. (Rechten: Treinenweb/Clayweb)
De minicabines zijn af te sluiten met een eigen NFC-kaart. Dit kan ook een bankpas of OV-chipkaart zijn. (Rechten: Treinenweb/Clayweb)
Het zitrijtuig waar reiziger kunnen zitten, hier is ook een bistro aanwezig voor diverse versnaperingen. (Rechten: Treinenweb/Clayweb)
Het zitrijtuig waar reiziger kunnen zitten, hier is ook een bistro aanwezig voor diverse versnaperingen. (Rechten: Treinenweb/Clayweb)

Dagelijkse nachttreinverbinding 

Elke avond vertrekt er een nachttrein vanaf Amsterdam Centraal richting Wenen en Innsbruck. De trein rijdt via Amersfoort en Deventer door Duitsland naar Oostenrijk en doet daar iets meer dan 14 uur over. In de ochtend komt de trein in omgekeerde richting weer aan in Nederland. Tickets zijn verkrijgbaar via nsinternational.com. Een zitplaats is beschikbaar vanaf 35 euro, een ligplaats vanaf 55 euro en een slaapplaats vanaf 100 euro. De exacte prijs hangt af van het moment van boeken en reizen.

De nachttreinverbinding werd in 2021 gelanceerd als een samenwerking tussen de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB en NS. De nieuwe treinen voor deze route zijn ontwikkeld door Siemens en gebaseerd op het Vectrain-platform, waarbij de trein naadloos samenwerkt met alle Vectron-locomotieven. Naast de verbinding met Wenen en Innsbruck rijdt er ook dagelijks een nachttrein naar Zürich. Deze zal op termijn eveneens worden vervangen door de nieuwe generatie nachttreinen.