NS en ÖBB nemen nieuwe generatie NightJet in dienst naar Wenen en Innsbruck
Vandaag is de eerste nieuwe generatie NightJet aangekomen op Amsterdam Centraal. Deze nachttrein van de ÖBB rijdt dagelijks tussen Amsterdam en Wenen/Innsbruck en heeft naast een nieuw modern design ook meer comfort, nieuwe accomodaties zoals de 'mini cabins', en meer privacy voor de reizigers.
De nieuwe treinen nemen de plaats in van de nachttreinen die sinds 2021 vanuit Amsterdam naar Oostenrijk rijden. Via Duitsland brengen deze nachttreinen slapende reizigers naar hun bestemming. Volgens NS maakten tot nu toe ongeveer 750.000 reizigers gebruik van de verbinding tussen Nederland en Oostenrijk.



Overnachting in de NightJet
De trein biedt in totaal plaats aan 520 reizigers. Passagiers kunnen kiezen uit verschillende accommodaties: een privé-slaapkamer met zitgedeelte en eigen badkamer voor één of twee personen, een compacte minicabine voor één persoon, of een gedeelde slaapkamer met meerdere ligplaatsen – ideaal voor bijvoorbeeld gezinnen tot vier personen. Deze gedeelde coupé is desgewenst ook exclusief te reserveren voor een reisgezelschap.
Voor rolstoelgebruikers is er een speciaal ingerichte coupé beschikbaar, geschikt voor twee rolstoelreizigers en twee begeleiders. Direct naast deze coupé bevindt zich een rolstoeltoegankelijk toilet. Daarnaast beschikt de trein over vier zitrijtuigen met in totaal 192 zitplaatsen.









Comfort
Reizigers in de mini-cabins ontvangen een standaard ontbijt, terwijl passagiers in de First en Deluxe slaapkamers hun ontbijt à la carte kunnen samenstellen. Aan boord zijn tien servicekeukens aanwezig waar maaltijden, snacks en drankjes besteld kunnen worden. Reizigers met een zitplaats kunnen hier ook terecht om ontbijt te kopen.
De trein is uitgerust met diverse technische vernieuwingen die het reiscomfort verhogen. Zo is er gratis wifi, zijn er meerdere oplaadpunten beschikbaar en kunnen reizigers in de slaapcoupés zelf de temperatuur en verlichting instellen. Dankzij verbeterde wielen en vering wordt een rustige en comfortabele nachtrust geboden. De slaapcabines en mini-cabins zijn afsluitbaar met een digitale toegangspas, vergelijkbaar met hotels. In het zitgedeelte zijn bagagerekken voorzien van ingebouwde sloten, te openen met een zelfgekozen pincode.



Dagelijkse nachttreinverbinding
Elke avond vertrekt er een nachttrein vanaf Amsterdam Centraal richting Wenen en Innsbruck. De trein rijdt via Amersfoort en Deventer door Duitsland naar Oostenrijk en doet daar iets meer dan 14 uur over. In de ochtend komt de trein in omgekeerde richting weer aan in Nederland. Tickets zijn verkrijgbaar via nsinternational.com. Een zitplaats is beschikbaar vanaf 35 euro, een ligplaats vanaf 55 euro en een slaapplaats vanaf 100 euro. De exacte prijs hangt af van het moment van boeken en reizen.
De nachttreinverbinding werd in 2021 gelanceerd als een samenwerking tussen de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB en NS. De nieuwe treinen voor deze route zijn ontwikkeld door Siemens en gebaseerd op het Vectrain-platform, waarbij de trein naadloos samenwerkt met alle Vectron-locomotieven. Naast de verbinding met Wenen en Innsbruck rijdt er ook dagelijks een nachttrein naar Zürich. Deze zal op termijn eveneens worden vervangen door de nieuwe generatie nachttreinen.