Stadler levert laatste FLIRT af aan Zwitserse SOB

Met de officiële overdracht van de laatste trein op woensdag in het servicecentrum van de Schweizerische Südostbahn AG (SOB) in Herisau, heeft treinfabrikant Stadler de grootste voertuigbestelling in de geschiedenis van de SOB stipt voltooid. 

In totaal leverde Stadler over een periode van zes jaar 43 treinen van de types Traverso en FLIRT3, geproduceerd in Bussnang (kanton Thurgau). De koperkleurige Traverso-treinen zijn inmiddels een kenmerkend beeld van de SOB geworden.

Grootste investering ooit in rollend materieel

Deze vlootvernieuwing vormt de omvangrijkste investering in de geschiedenis van de SOB. Sinds 2016 bestelde het spoorbedrijf in meerdere fasen 30 koperkleurige Traverso-treinen en 13 zilverkleurige FLIRT3-treinen. Met de levering van de 43e trein is het project nu succesvol en op tijd afgerond. Een van de Traverso-treinen werd tijdens in 2018 tijdens InnoTrans in Berlijn op de vakbeurs aan het aanwezige publiek gepresenteerd.

Koper en zilver op het langeafstandsspoor

De nieuwe treinen staan symbool voor de ontwikkeling van de SOB van een regionale spoorwegmaatschappij naar een nationaal actieve speler in zowel het regionale als het interregionale vervoer. Sinds juni 2019 zijn de eerste treinen gefaseerd in gebruik genomen. Inmiddels zijn vooral de koperkleurige treinen bepalend voor het reisbeeld op onder andere de "Voralpen-Express", de langeafstandslijnen "Aare Linth" en "Treno Gottardo" en sinds de dienstregeling 2024/25 werd ook de nieuwe "Alpenrhein-Express" aan het lijstje toegevoegd. Daarnaast rijden de voertuigen op diverse regionale verbindingen in Oost- en Centraal-Zwitserland.

Vanuit Zwitserland, voor Zwitserland

De treinen zijn volledig gebouwd in Bussnang TG, waarbij tientallen lokale toeleveranciers betrokken waren. De voertuigen zijn speciaal ontworpen voor de topografische uitdagingen van het Zwitserse spoorwegnet, zoals steile hellingen. Ze combineren moderne technologie met een hoogwaardige, functionele uitrusting en betekenen een aanzienlijke stap voorwaarts op het gebied van zowel operationele prestaties als reizigerscomfort.

Belangrijke kenmerken van de treinen:

  • Ruime lagevloerinstappen voor barrièrevrij reizen
  • Geconditioneerde reizigerscompartimenten met modern interieur
  • Geluiddempende draaistellen voor een comfortabele rit
  • Stopcontacten bij elke zitplaats
  • Afdelingen voor bagage en fietsen
  • Snackautomaat in het bistrogedeelte (alleen bij Traverso)
  • Krachtige aandrijftechniek, geschikt voor hoofd- en nevenlijnen
  • Inzetbaar op zowel regionale als interregionale trajecten

Samenwerking

Dennis Laubbacher, CEO van Stadler Bussnang AG, blikt met tevreden terug op de afgelopen periode: "Met de levering van het drieënveertigste voertuig sluiten we een zeer geslaagd project af. Samen met de SOB hebben we treinen gerealiseerd die zowel technisch als visueel nieuwe maatstaven zetten. We danken de SOB voor het vertrouwen en kijken uit naar toekomstige gezamenlijke projecten.”

Ook bij de SOB heerst tevredenheid over het verloop van het project. Thomas Schäfer, projectleider voor de voertuigbestelling, benadrukt: “We krijgen veel positieve reacties van klanten over de Traverso-treinen en zijn zeer tevreden over de kwaliteit van de voertuigen van Stadler. Bovendien heeft Stadler zich bewezen als een uiterst betrouwbare partner.”