RVO stelt subsidie beschikbaar voor inbouw van ETCS in goederenlocomotieven

Vanaf vandaag kunnen exploitanten van goederenlocomotieven subsidie aanvragen voor inbouw van ETCS in hun materieel. (Foto: Rob Dammers)
Vanaf vandaag kunnen exploitanten van goederenlocomotieven subsidie aanvragen voor inbouw van ETCS in hun materieel. (Foto: Rob Dammers)

Vanaf 1 mei stelt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) de subsidieregeling ERTMS goederenlocomotieven beschikbaar. Met de subsidie kunnen spoorwegvervoerders zich voorbereiden op het moderne Europese digitale systeem voor treinbeveiliging.

De subsidieaanvraag voor de ondernemers loopt vanaf 1 mei tot en met 31 juli. Met het geld kunnen ze hun materieel geschikt maken met het ETCS-systeem, zodat deze op ERTMS-trajecten kunnen worden ingezet.

Uitrol van ERTMS

De subsidieregeling ERTMS goederenlocomotieven is een van de eerste stappen in de uitrol van ERTMS in Nederland. Volgens Europese afspraken moeten de belangrijkste spoorcorridors in 2031 ERTMS hebben. In 2050 heeft het hele hoofdspoornetwerk dit digitale veiligheidssysteem.

Dit betekent dat spoorbedrijven op tijd hun materieel moeten aanpassen. De ERTMS-subsidie is er voor ondernemers in het goederenvervoer per spoor. Ook leasemaatschappijen met goederenlocomotieven kunnen een aanvraag doen. De subsidie is naast aanpassing bedoeld voor het ontwikkelen van prototypen van een serie goederenlocomotieven.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelt in totaal 41 miljoen euro beschikbaar. Hiervan is een kleine 10 procent bestemd voor de ontwikkeling van prototypen. Met de subsidie kunnen ondernemers de helft van de kosten die ze maken voor ombouw van een goederenlocomotief financieren, tot een bedrag van maximaal 200.000 euro. Dan gaat het onder meer om de aanschaf en installatie van apparatuur en software, maar ook om loonkosten en onkosten omdat een locomotief door de ombouw tijdelijk niet in gebruik kan zijn.  

Uitrol in Nederland

Momenteel is ERTMS in Nederland al uitgerold over de trajecten Hanzelijn (Lelystad – Zwolle), Amsterdam - Utrecht, de Betuweroute en de HSL-lijn. De Betuweroute en de HSL zijn enkel te berijden met het ETCS-systeem, de andere trajecten zijn geschikt voor zowel het oudere ATB-systeem als ETCS.

Tot 2031 staan de volgende trajecten gepland voor ERTMS-uitrol in Nederland:

  • OV SAAL oost, met de trajecten Weesp – Lelystad en Amsterdam – Weesp – Hilversum, zonder emplacement Amsterdam Centraal Station
  • Hoofddorp – Duivendrecht (inclusief Schiphol)
  • Utrecht – Meteren (exclusief het emplacement Utrecht)
  • Kijfhoek (rangeerterrein) – Belgische grens
  • Roosendaal – Den Bosch (inclusief Zevenbergschen Hoek en Tilburg – Boxtel).
  • Meteren – Eindhoven
  • Eindhoven - Venlo
  • Zeeuwse lijn (Roosendaal - Vlissingen, hier wordt het systeem uiteindelijk getest)
  • Noordelijke lijnen