De Pendolino in een nieuw fris jasje

Een paar jaar geleden maakte de Britse vervoerder Avanti West Coast samen met Angel Trains en treinbouwer Alstom bekend dat ze hun vloot aan Class 390 'Pendolino's' wouden upgraden. De eerste trein is de werkplaats uitgereden en het resultaat is verbluffend, en zit vol met mooie innovaties die we nog nooit eerder zagen!

Om even bij het begin van de Pendolino te beginnen. Deze hogesnelheidstrein stamt uit 2002 en is door het italiaanse Fiat Ferroviaria ontworpen en gebouwd door het Franse Alstom. Inmiddels is de vloot nodig toe aan een levensverlengende opknapbeurt waarvan de eerste al de werkplaats is uitgerold. In totaal zullen dus alle 56 stellen onder handen worden genomen. De stellen zijn in twee lengtes op het spoor te vinden. Er  zijn er 21 negendelige stellen en 35 elfdelige die eigendom zijn van Virgin Trains die op de verbinding van Avianti West Coast worden ingezet op de verbindingen Londen Euston - Manchester Piccadilly en Londen Euston Blackpool North / Glasgow Central.

Het reguliere onderhoud van de treinen vinden plaats in Longsight bij Manchester, waarbij er ook werkplaatsen zijn in Edge Hill (Liverpool), Oxley (Wolverhamptom), Polmadie (Glasgow) en Webley (London).

Specificaties

  • Topsnelheid: 200 km/u
  • Aantal delen: 9 (390/0) en 11 rijtuigen (390/1);
  • Lengte: 217.5 m (390/0) en 265.3 m (390/1);
  • Gewicht: 466 ton (390/0) en 567 t (390/1);
  • Zitplaatsen: 370 tweede klas + 99 eerste klas (390/0) en 444 tweede klas + 145 eerste klas (390/1);
  • Spanning: 5.1 MW (390/0) and 5.95 MW (390/1);
  • Elektrische tractie: 25 kV, 50 Hz wisselstroom.

Modernisering

Een klein jaar geleden werd er begonnen met de renovatie die in totaal 136.7 miljoen euro kost. Aanvankelijk zou de eerste trein aan het eind weer in gebruik moest worden genomen, maar door de coronacrisis werd dit een half jaar later. De eerste trein met het nummer 390 125 is inmiddels in een nieuw jasje en met nieuw interieur gepresenteerd en in de rijdende dienst verschenen.

Nog meer comfortabele zitplaatsen in de eerste en tweede klas. In totaal zijn er in de hele vloot 2.000 extra zitplaatsen aangebracht waarmee de elfdelige variant 607 zitplaatsen in een treinstel heeft. Hiervan bevinden zich er 508 in de Standard Class wat er voorheen 444 waren, en 99 in de First en Standard premium Class.

Ook zijn er reisinformatieschermen, oplaadpunten en stopcontacten, verkooppunten aan boord en zelfs watertappunten voor een waterfles. De trein is werkelijk van alle gemakken voorzien en zelf op meerdere punten. Een flinke upgrade dus na bijna 20 jaar de huidige Pendolino op het spoor.

Hieronder nemen we een kijkje naar het nieuwe interieur van de Pendolino. We zien hier een compleet nieuw interieur met nieuwe vernuftige handigheidjes, een Café Bar en coupe's die voorzien zijn van nog meer zitplaatsen die nog meer comfort bieden.

Foto's: Avanti West Coast

Fotogalerij

De pendolino in zijn eerste livrei
Voor rolstoelen is een ruime plek in de coupé te vinden.
De trein is voorzien van ruime toiletten die geschikt zijn voor mindervaliden.
Er zijn schermen aanwezig die de stoelreservatie aangeven.
Er zijn voelbare stoelnummers aanwezig voor blinden en slechtzienden.
De Standard class coupé.
De trein is voorzien van een bar-coupé vol met lekkernijen.
De First Class coupé.
Alle stoelen zijn voorzien van oplaadpunten die in de rugleuning verwerkt zitten.
Een mooie handigheid is een draadloze oplader voor telefoon of tablets in de tafeltjes.
De Standard Premium coupé.
Een artist-impression van de vernieuwde Pendolino.
De Pendolino tijdens de revisie in de werkplaats.
De trein is voorzien van een watertappunt en van ruime verlichte bagagerekken.