Nieuwe tunnel op station Gorinchem

Reizigers op station Gorinchem kunnen eindelijk gebruik maken van een nieuwe en veiligere reizigerstunnel onder de Merwedelingelijn door. Hiermee is er een droom gerealiseerd voor de plaatsing van de lift die altijd op het station ontbrak. Ook is het station met een extra hellingbaan nog toegankelijker geworden.

De nieuwe reizigerstunnel is voor iedereen toegankelijk en bevindt aan de rechterkant van het stationsgebouw. De onderdoorgang is voorzien van een lift zodat het begeleide gebruik van het overpad verleden tijd is. Het middengelegen perron is nu verschoven zodat het een zijdelings perron is, die weer voorzien is van een hellingbaan. Bij het ontwerp van de nieuwe tunnel is rekening gehouden met de wensen van omwonenden, reizigers en gemeente. De nieuwe onderdoorgang vormt een verbinding voor alle voetgangers tussen de Haarwijk en de binnenstad van Gorinchem. Fietsers moeten omreizen via de overweg aan de nabijgelegen Banneweg of aan de Nieuwe Hoven.

De nieuwe voetgangerstunnel onder het spoor door. (Rechten: )
De nieuwe voetgangerstunnel onder het spoor door. (Rechten: Treinenweb)

Vertraging

De tunnel had aanvankelijk al in het najaar van 2019 geopend moeten worden, maar de bouw werd in het voorjaar van 2019 stilgelegd omdat er twee oude putten onder de grond bleken te zitten, en zou er sprake zijn van lichte verontreiniging van het grondwater. Volgens ProRail, die eerder een vooronderzoek gedaan zou hebben, zouden de putten niet zijn aangetroffen op het terrein. Omdat aannemer Ballast Nedam de werkzaamheden niet wou hervatten heeft ProRail in 2019 bodemprocedure bij de Raad van Arbitrage aangespannen die uiteindelijk met succesvol resultaat gewonnen werd.

Bouwen en slopen van de tunnels en perrons

Na een vertraging van twee jaar ging in februari 2021 eindelijk de schop in de grond. In de meivakantie werd er nog een treinvrije periode van negen dagen gerealiseerd waarbij de tunneldelen op hun plek gehezen konden worden. Gedurende de vertraging waren de losse tunneldelen op het bouwterrein naast het station geplaatst, wat zorgde voor een bijzondere vertoning. Voorheen lagen de delen op het terrein bij de bouwer, maar in 2019 werden deze hier geplaatst omdat de bouwer er geen plek meer voor had.

Ook werd gedurende de bouwperiode de oude tunnel gesloopt. Deze tunnel, die meer weg had van een grote afvoerbuis, stond bekend als sociaal onveilig en was bovendien ook ontoegankelijk voor mindervaliden. De enige weg voor deze doelgroep was door bij Qbuzz, en daarvoor bij Arriva, instaphulp aan te vragen, en onder begeleiding naar het middelste perron te bewegen. Gelukkig is de wens van vele reizigers en consumentenorganisaties uiteindelijk in vervulling gegaan.

De tunneldelen die lange tijd naast het station lagen opgeslagen. (Rechten: Treinenweb.nl)
De tunneldelen die lange tijd naast het station lagen opgeslagen. (Rechten: Treinenweb.nl)
De oude tunnel onder spoor die inmiddels gesloopt is. (Rechten: Treinenweb.nl)
De oude tunnel onder spoor die inmiddels gesloopt is. (Rechten: Treinenweb.nl)

Niet alleen een nieuwe tunnel vormt de nieuwe aanblik over het station van Gorinchem, maar ook is het middelste perron opgeschoven naar de zijkant. Hiermee is er een hellingbaan mogelijk zodat reizigers met rolstoel, scootmobiel of rollator het perron kunnen benaderen. De lift is enkel aanwezig aan de centrumzijde vanwege het hoogteverschil tussen de centrumzijde en het stationsplein aan de Haarwijk-zijde.

In de periode na mei, waarin het nieuwe perron werd opgeleverd, kon ProRail met de aannemers aan de slag om de verbouwing af te ronden. Zo moest het stationsgebied nog worden ingericht, en de lift worden gerealiseerd.

Eind 2021 werd er nog hard gewerkt aan de nieuwe tunnel. (Rechten: Treinenweb.nl)
Eind 2021 werd er nog hard gewerkt aan de nieuwe tunnel. (Rechten: Treinenweb.nl)

Uiteindelijk kon begin februari van dit jaar de onderdoorgang tussen de binnenstad en Haarwijk officieel worden opgeleverd. Bij het bouwproject werden de inwoners uit de buurt ook betrokken voor de invulling van het station, en konden ze al hun wensen indienen. De onderstaande foto's bewijzen hiermee dat station Gorinchem weer lang toekomstbestendig is.

Fotogalerij

De nieuwe tunnel die sociaal veiliger is.
De tunnel is nu voorzien van een lift.
De tunnel is nu door overzichtelijker waarmee deze sociaal veiliger is.
Ook op Gorinchem is aan de overkant een nieuw perron gebouwd die niet meer tussen de sporen in ligt.
De tunnel aan de andere zijde van het station.
Ook daar is een nieuw stationsplein gerealiseerd.
Het stationsgebouw van Gorinchem, waar rechts de nieuwe tunnel naast ligt.